Hvordan man sælger bøger

Udsender man en bog, sender man den til anmeldelse. Derfor bliver den ikke nødvendigvis anmeldt. Så sætter man en annonce i avisen. Hvad nu hvis heller ikke dét giver opmærksomhed?
Mit konsulentfirma har rådet mig til at sætte mig ind i win-win teorien. Det er noget med at gå efter resultater begge parter anser for fordelagtige i stedet for lade sagen slutte med en taber og en vinder. Det må være alternativet til fortidens motto for sporten: Tab og vind med samme sind. Det vil jeg arbejde videre med.
Jeg synes, jeg ser teorien levende illustreret her i agurketiden. Et forlag fyrer sin mindst sælgende forfatter og iværksætter derved en mediebølge, der giver omtale i alle aviser og på alle kanaler. Da al omtale er god omtale set i medieperspektiv, kan forlaget indkassere en betydelig gevinst på den lille historie og undgår fallitten for denne gang. Samtidig har den fyrede forfatter fået en megaomtale for sin bog, som under ingen omstændigheder ville være blevet ham og den til del, hvis kontrakten med forlaget var blevet opfyldt. Win-win teorien kan måske lige-frem udvides med et tredie win til win-win-win, idet læserne og seerne også er blevet underholdt, 35.000 har fået bogen i hånden, trykt med så småt i en avis, at ingen kan læse den, som om internet slet ikke var opfundet og 1 mil-liard ville have kunnet læse med! Dét er da morsomt. Og om føje år kommer der yderligere et ben på dyret så det bliver til win-win-win-win, når vi får at vide, hvad det hele egentlig handlede om: familiefejde, jalousidrama, hvem der har tisset på hvis’es sukkermad. Således belært, må vi alle være glade og glæde os på hinandens vegne og komme videre!

(teksten har været tilbudt Politiken og Kristeligt Dagblad – men her er den!)

Keywords:
Lindhardt og Ringhof

Martin Glaz Serup

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: