Journalister uden research

Journalister må have meget travlt. Det må være derfor de traver i hinandens fodspor. Der er ikke tid til liiige at vende sagen og se den fra andre aspekter. Deres indvending mod os bloggere er ellers, at der er for få overvejelser. Men her ved læserne jo, at de præsenteres for uprofessionelle, private meninger.

Fodbold: Når en vred publikummer styrter ind på banen i kampen mellem Danmark og Sverige igår fokuseres der minimalt på det mangelfulde sikkerhedsberedskab, selvom de er det som er hele humlen. Hvordan kunne manden slippe gennem en mur af securityfolk?
Eet er at han slap ind – men hvorfor fulgte ingen efter? Han gik uden ledsagelse ud af banen.
Da han entrede hegnet for anden gang blev han knapt nok bemærket, hvis man skal tro udtrykket i sikkerhedsvagternes ansigter.
Et øjeblik efter lader han sig gribe, uden modstand. Der tales i timer uden at dette bliver hovedspørgsmålet.

Kunstmuseet: Når Allis Helleland vil have nogle malerier hjem fra udlån til Glyptoteket til en kommende udstilling, så er der ingen som spørger hende, hvor længe hun har planlagt den udstilling? Hvorfor låner hun ikke bare museets billeder hjem, ved at anmelde ønsket i reglementeret god tid? Hvad er det for billeder hun vil aflevere? Hvorfor har hun ikke bare afleveret dem, når de åbenbart udgør et forsikringsmæsigt problem for museet? Er der virkelig over hundrede hollandske billeder som ikke har nogen betydning for Kunstmuseet og som befinder sig i arkivet?? De fire billeder af Pieter de Hooch er åbenbart Kunstmuseets egne? Pieter de Hooch på Statens Museum for Kunst.
10.juni 07: Ups! Nej der var altså ikke over 100 billeder, forstået som malerier. Kasper Monrad i Politikens kronik 9.6.07 skriver:”I dag har Statens Museum for Kunst kun udstillet 12 of de cirka 100 værker, der er deponeret af Glyptoteket (de 64 er arbejder på papir og må af bevaringsmæssige grunde tilbringe det meste af tiden gemt væk i mapper, der beskytter mod lyset).” Men stadig ved – jeg! – ikke, hvilke de ca. 35 andre værker er. Det med at de overvejende er nederlandske er måske bare noget jeg har fra et journalistisk sammentræk?

Forslag: Kunstmuseet har jo langt mere end der kan vises.
Der er i hele verden en bred interesse for den nederlandske kunst og vi har åbenbart meget. De strenge kunsthistorikere går meget op i ægte eller tilskrevet. Men for os som tilskuere er det vigtigere, at de er cirka fra tiden end om det er den eller den kunstner.
Men det kunne naturligvis også være de moderne, så kunne der blive plads til en Hollandsk udstilling ‘hjemme’.
I hvert fald: Lån Louisiana og lav en udstilling: “Statens Museum for Kunst på Louisiana”

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: