Brug luren – men misbrug den ej

Bronzealderens blæseinstrumenter er som design og udførelse fantastiske. Broby-Johansens karakteristik er uovertruffen:

“Luren er en pragtfuld abstrakt rumskulptur. Det to meter lange rør bliver uafladeligt sværere lige fra mundstykke til lydplade, det tager til i tykkelse lige så umærkeligt gradvis som den i tre dimensioner svungne kurve løfter sig fremad og opad: En brølende form svarende til lurens lyd.”

Det kan ikke være rigtigt, at fordi ‘Dansk Smør’ har gjort et lurmærke til varemærke, så skal det være tabu at bruge lurerne seriøst i andre designsammenhænge – mønter, frimærker, pengesedler. Den nærmest latterliggørelse, som kommer til udtryk som turistsouvenir, hvor luren uhjælpeligt kædes sammen med vikinger, er da til at blive helt dårlig af, når man tænker på den kvalitet, de såkaldte lurer selv udstråler.
Ingen af bidragyderne til forslag til de nye pengesedler har anvendt lurerne. Mange andre danfæ er med, f.eks. Gundestrupkaret, som der vist er almindelig enighed om slet ikke er produceret indenfor Danmarks grænser, i modsætning til lurerne.
Ved sommerens udstilling på Odsherreds Kulturhistoriske Museum med Solvognen som det naturlige, centrale slutpunkt inde i udstillingens spiral, forekom lurens lyd i det brogede lydtapet, som jeg ikke fandt nærmere forklaring på. Der ud over var en af helleristningerne fra Bohuslen med lurblæsere blæst op i stort på væggen, det må da være at gå over åen efter vand!
Hvis Kauls teori om solkulten, holder stik, må man jo tro at lurens lyd har spillet en væsentlig rolle i nogle ceremonier, f.eks. ved solens opgang/solnedgang og hvorfor ikke – ved frembæringen, fremvisningen af solvognen. Solskibet har kunnet følge solen på vej ned ud over havet og lurerne har kunnet give lyd til sceneriet og set og hørt fra land være det nedtonenende akkompangnement til lysets forsvinden. Det har næppe været et tilfældigt placeret lydbrus som på denne udstilling, når man tænker på den flid og dygtighed med baggrund i århundreders finslipning af traditionen, som lurerne er udformet med. Selve ideen med udstillingen at samle fund fra egnen var rigtig god, selvom gulvets knirken og lydtapetet virkede enerverende – på mig.
Da jeg ved en lejlighed her i sommer for et hold cyklister skulle udpege, hvor Brudevæltelurerne er fundet, fandt Marianne på, at jeg burde tage en CD-afspiller med og spille noget fra Cajsa Lunds CD med ‘Fornordiske klanger’. Vi blev lidt forbløffede over virkningen, idet vi troede trafikken ville overdøve, men det var tvært i mod. At se ud over det landskab og samtidig høre lurens lyd – det var manende!🙂
Da jeg slukkede fortsatte den durrende lyd – hvorfra? Fire helikoptere var på vej til Fredensborg i hvad anledning det nu var, det kan man kalde samspil.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: