Avislæsning om bøger

hvor har jeg lagt avisen?

Med skam at melde? – nej men helt ærligt: Jeg læser da kun en brøkdel af alle de bøger jeg læser OM. Og når jeg læser avisen, er det ikke sjældent, det slet ikke er de vigtigste nyheder, som sætter gang i tankevirksomheden. Der sker adskilligt, som er vigtigere end de følgende anledninger til overvejelser.

En artikel om TV-serien ”Sommer” får mig til at indse, at jeg allerede er ældre end den stækkede hanelefant Christian, som måske er hovedpersonen. Det er altså hvad unge og midaldrende anser for gammel og udlevet. Det er jo flintrende ligegyldigt.

En ung forfatter svarer i en af aviserne på standardiserede spørgsmål, som hun jo skal, og på spørgsmålet om, hvad hun betragter som sin største ulykke, svarer hun: At dø uden at være tilfreds med sit liv. Hvorfor gå op i det, men jeg sukker dybt over en sådan forbrugerholdning til livet.

Da jeg læser Weekend Avisens’s enfant terrible, som vel efterhånden er mere terrible end enfant, Lars Bukdahl selvfølgelig, svæver, nogle tegninger fra 60’erne frem i mit hoved – nogen havde tegnet Jaqueline Kennedy og Mick Jagger, som de ville se ud som gamle, altså vel cirka ved denne tid – og sådan ser Mick Jagger jo virkelig ud – gammel, men i den tro, at rollen er den samme. Vil det gå Lars Bukdahl på samme vis? Nå, han remser en mængde bøger op, som han ikke har læst, fordi han har forventet, at de var dødsens kedsommelige og ved at læse i en af dem, finder han, at han har ret. Listen har åbenbart én gang været bortcensureret af redaktøren og burde måske nok engang være blevet det, mest for at beskytte Lars Bukdahl. Det interessante er for mig, at jeg får det indtryk, at han mener, at HVIS han havde troet noget andet om de bøger, så ville han have læst dem, oven i alt det andet han har fået læst og alt det andet, han har gjort. Hvis det nu er sådan han har det, så er han virkelig ung endnu. En dag må også han opdage, at døgnet kun har 24 timer, og måske ikke engang det. Tiden spiller en ikke uvæsentlig rolle. For selvfølgelig bliver ikke alle bøger læst endsige anmeldt. Jeg har heller ikke læst en eneste af de bøger, men synes måske nok det ville være lige lovlig frækt af mig at påstå, at det er bøgernes egen skyld. Men sådan en frækhed kan man godt blære sig med i egenskab af at være enfant terrible.

Per-Olof Johansson, Lillerød

Tags: , , ,

Skriv et svar

