Tre bemærkninger om –

-1: Om hvorfor vi skriver en blog
2: Hvordan danske udtryk skifter mening
3: Hvad med tegningerne i hovedet – er de under anklage?
vignet2.png

Til hvem?

I en blog læser jeg en som er begejstret for et nyt tællersystem, og hun siger, at hun vil til at bruge tællingerne til i højere grad at skrive om de emner, som har flest læsere. Hvis man er købmand, må man have de varer, folk efterspørger. Men jeg skriver her, om det der optager mig. Jo der er emner, som ikke har haft mere end en enkelt besøger i lang tid – så er det interessant, når jeg hører fra vedkommende og vi får en dialog.

Engang havde jeg bestilt en bog på UB2, og da jeg fik den, var der en hilsen fra den forrige låner [Erik Dal!], som godt ville i kontakt med hin enkelte, som dyrkede samme emne som han!

vignet2.png

Sprog

Hvis man kun kan dansk dårligt, vil man måske gå fejl af udtrykket ”din ånd” og tro, det er et udtryk for værdsættelse.

Måske må vi indstille os på at ordet ”neger” kun kan misforstås og har fået klang af ”nigger”. ”Nigger” opfattede vi som nedsættende, men ikke ”neger” ”De hvide” husker jeg kun som et nedsættende udtryk.

Når muslimer efter at have nævnt profeten siger: ”Fred være med ham” skurrer det i mine ører. Fordi det i dansk har haft en helt anden betydning. Det betød så meget som ”Lad ham nu være, det er problemet som sådan, vi diskuterer” – personen var i og for sig ligegyldig. Måske et eksempel: ”Nå Jens Pedersen? Ja fred være med ham, men jeg mener nu at  [sådan og sådan….]”.

  

vignet2.png

Tegningen i hovedet

Når muslimer ikke må tegne profeten, jøderne vel heller ikke gud, så har jeg altid troet det handlede om at afværge billedtilbedelse og altså afguderi. Og at det var af samme grund protestanterne lavede billedstorm. Det lyder da som om det kunne være fornuftigt ud fra udgangspunktet.

Man kan så spekulere på, hvad systemerne har tænkt om de billeder, som ethvert menneske med visuel intelligens tegner i sit eget hoved af gud og profeten? Har der været en særlig fordømmelse af forestillingerne om gud, profeten og de hellige i øvrigt? – eller lader man bare som ingenting? Er de visuelt begavede bare ikke nået så langt frem i systemerne, så fænomenet derfor er ukendt for de herskende?

Tags: , , ,

2 kommentarer to “Tre bemærkninger om –”

  1. harning Says:

    Tror det er rigtig godt
    for de allerfleste
    at de ikke kan se
    tegningerne
    i mit hoved
    .😀

  2. perolofdk Says:

    Jeg tror på
    de er der
    hos alle
    hvorfor dog så
    hidse sig op
    over sølle
    papirtigre
    når de selv
    ser meget mer
    hvem i alverden
    får det
    på dagsordenen
    nu prøver vi

Skriv et svar

