Mærkelig spånkurv hos Storm P

Finérkurv, udateret men kunne være fra 1940'erne. Træbund. 

Helt mod al logik, så kommer overskriftens indhold til sidst i denne dåse blandede udsagn. 

Jeg havde skrevet et debatindlæg om de manglende digte i avisen i Information – ingen reagerede. Jeg fandt da på  i torsdag at sende denne replik:
Hvad med jer selv!
 
Det er helt ok, hvis Rasmus Bo Sørensen har skrevet artiklen ”En ode til Conny” på redaktionens bestilling. I så fald undrer det mig bare, hvordan redaktøren har fundet på vinklen: ”Bør kunstneren lade sig spænde for en politisk vogn”. Jeg mener, når avisen selv kun kan acceptere at trykke digte som bivogn til en af redaktionen set ”sammenhæng” – hvad enten det er interview, anmeldelse eller omtale. Digte kan da sagtens stå alene!

Da konklusionen i mit indlæg var det samme, som det længere jeg havde fået trykt for nylig, blev det ikke optaget. Nå. Jeg har rejst et spørgsmål, som ikke skal debatteres.

I dag læser jeg to anmeldelser fra Informations bogtillæg for et par uger siden. Erik Skyum Nielsen og Tue Andersen Nexø giver nogle bøger no’en på hatten. Selvfølgelig skal man sige sin mening, det er meningen med en anmeldelse, men der er jo så utroligt mange bøger – så hvorfor bruge så meget plads på bøger, man ikke synes er læseværdige? I øvrigt virker det som om de ønsker at svinge sig op til Lars Bukdahlsk niveau – eller ned.

Klippede aviser midt på blanke da’n igår og så derfor folketingsdebatten om de sociale forhold på Grønland. De fleste ordførere virkede velforberedte. Naser Khader der i mod ikke. Hvad værre var, han magtede ikke at matche Søren Espersens debatniveau – han virkede famlende og slået ud, hvor han enten skulle svare med en klar reference eller en klar afvisning.
Til morgen, hvor jeg i Politiken læser, at statsministeren skal have udtalt, at når opholdstilladelsen er givet administrativt, er det logisk at den også kan trækkes tilbage administrativt, synes jeg dét er meget alvorligere, end at Khader faldt igennem. At Castro trækker sig tilbage – nødvendiggør ikke et stort billede, som om han var død. I realiteten har han jo været fraværende i længere tid. Det er forsidehistorie at statsministeren ikke har den mest elementære dømmekraft mht jura og åbenbart er uden nære rådgivere, som har det.

Her ligger et indlæg mere om KL, som skal renskrives. “Stå vagt om aftale systemet” stod der i “Danske Kommuner” forleden. Selvom jeg godt ved, at jeg da bare kan henvise til mine tidligere indlæg – føler jeg at min replik skal falde. Der er et aftaleskuespil, ikke noget system.

Det bliver nok svært at komme til at se Hamlet. Jeg vil gerne. I – 1962 skrev jeg et spexstykke med titlen H. Amled for spejderne i Lillerød og optrådte selv som “jeg er din faders ånd / dømt til et mål af tid at gå ved nat”. Forklædt i et gammelt lagen med lynlås for munden, som ustandselig skulle åbnes og lukkes. Alle lig blev båret ud at hjælpsomme spejdere, dronningen strikkede en brynje med ståltråd osv i den dur. Kongen troede ikke Hamlet kunne læse, men det havde han lært i skolefjernsynet. “At være konge eller ikke være det  – det er sagen”. Enkelte forældre mente, at sådan kunne man ikke behandle eller mishandle Shakespeare! men jeg fik en sjov nattevagt ud af det – som soldat i Sandholm!

Købte en Storm P bog på Kvicklys udsalg – Storm P på café – og denne gang er tegningerne daterede. På side 66 finder man tegningen fra den 21.2.1942, formentlig fra BT.  Tjeneren skynder på gæsten, som drikker en øl – “Turde jeg bede den Herre drikke Pilsneren ud – Urtekræmmeren venter på Flasken”. Man forstår, at der under besættelsen var flaskemangel, som mangel på så meget andet. I baggrunden står urtekræmmeren så med sin kurv med flasker. Det er helt klart en spånkurv, skønt ikke altfor naturalistisk. Hvis den er så dyb, som angivet, så må det være vinflasker, han står med i den. Den er næppe efter levende model! Men kurve er jo noge mærkeligt noget. Der er standardtyper – og så er der enkelteksemplarer bestilt til særligt formål. Så måske har der virkelig eksisteret en spånkurv i de dimensioner. Hvis en spånkurv skulle bruges til at bære meget f.eks. flasker, var den gerne med fortærkninger og det er denne ikke. Til flasker var det mere almindeligt at have en finérkasse med hank, som den her afbildede. Jeg husker andre af samme type, måske lidt mere rafinerede. Selvfølgelig ville jeg gerne gengive Storm P tegningen – men jeg ved de er meget følsomme om rettigheder derinde. Så kik forbi Kvickly og se på s. 66 i Storm P- bogen!!
 

Tags: , , , , , , , , , ,

Skriv et svar

