Aviser svigter digtene – igen og igen

Fra et kommen nr. af Splints & Co

Frederiksborg Amts Avis bragte næsten en hel side om at læse digte. Det var faktisk en opfordring til at læse digte.  Lige vand på min mølle, som hedder “Kampagnen for at der bringes flere digte i aviserne!”. Så der for sendte jeg dette indlæg, som blev trykt onsdag. Hvornår jeg begyndte den kampagne, ved jeg ikke rigtig. Jeg har i tidens løb fået bragt en del digte i aviser. Som free lance på Allerød Posten i firserne fik jeg dem til hver uge at bringe et af mine digte, hvad jeg dog aldrig modtog nogen reaktioner på. I 1993 ser jeg at jeg skrev et digt i Politikens læserbrevsspalte, der begyndte: Er Danmark bange for digte?”  Sommetider tilpassede jeg en tekst til læserbrevsspaltens klummebredde, for at få det bragt.- Her på nettet kan man finde kortere og længere opsatser af mig om emnet gennem mange år. Se f.eks. en kronik, som ikke blev optaget i Politiken.

Aviser svigter digte

 

Per-Olof Johansson, Lillerød

 

Med artiklen ’Poetisk uretfærdighed’ rækker Frederiksborg Amts Avis/Dagbladet 24.5. digtlæsningen en hjælpende hånd. Sågar med en guide til, hvordan man kommer i gang! Jeg synes der er en hjælp, der mangler omtale i artiklen. Det er den hjælp, avisen selv kunne repræsentere! For ikke så mange år siden var det ganske almindeligt, at en almindelig avis kunne bringe digte. Nu er det som om, aviserne har lavet en sammensværgelse MOD digte. På journalistuddannelserne har man åbenbart vedtaget, at digte ikke hører hjemme i avisen. Før i tiden behøvede man ikke nogen åbenlys begrundelse for digtet, det skulle ikke nødvendigvis hænges op på en begivenhed, selvom det selvfølgelig ikke var en forhindring.

I dag er det jo sådan, at ’læsernes mening’ om stort og småt fylder utroligt meget i forhold til før, og det er ikke absolut meninger, som bakker avisen op. Den samme åbenhed burde der udvises overfor digte. Jeg taler ikke om det blåstemplede digt fra en kanonforfatter. Redaktionen kunne gyse for den mængde, som ville strømme ind – jamen man undlader da ikke at trykke læserbreve, selv om de kommer i mængder – man vælger. Og man behøver altså ikke en litteraturprofessor til at vælge digte. Ikke en dag uden digte!

 

Revy 

 

Med et smil:
Lad os ikke fortvivle, det går
smil til verden, vær med
i det glade lag, dans med
sørgetiden er ovre, vær principiel
overfladisk, sig: Herregud,
det vigtigste er en god oplevelse
og det er en god indstilling
at tage glæderne på forskud, sig:
Herregud, til tåreperserne
krum tæer og vend dig bort
der er andre der er glade,
glæd sig sammen med os,
vi er de joviale og folkelige
sig bare: Herregud, til dig selv
tag det ikke alvorligt
sandheden, livet og alt det der
sig: livet er jo tragisk
og smil så, slå folk på skulderen
hep dem op når de fortvivler
livet er jo herligt, pragtfuldt
spændende og mangfoldigt
vær jævn og ligetil, ukompliceret
sig Herregud: jeg tar noget lettere
det er meget fornemmere
det er noget specielt, min egen ide
den er der glød i, vær altid parat
til at vælge det rigtige, og til sidst:
smil.
Dagbadet Information 26. november 1966
Opdagelsernes tid 1967. Upubliceret digtsamling

 

 

 

 

Tags: , , , , ,

2 kommentarer to “Aviser svigter digtene – igen og igen”

  1. anita thomhave simonsen Says:

    jeg kan rigtig godt lide dit korte men præcise digt….tak

  2. perolofdk Says:

    —tak..det er led i en kæde, så der kommer mer…

Skriv et svar

