Fod på Erick Beltrán

Fod på plakat af Erick Beltrán c per-olof johansson
Fod på plakat af Erick Beltrán c per-olof johansson

Jeg er i Malmö, jeg går i Konsthallen, jeg tager en gratisplakat af Erick Beltrán med mig. Der er en ny hver dag måneden igennem. Der er ingen dato på. Der er intet navn.  Ved siden af står, at serien hedder ’Tolv’.
Der ligger faktisk tre, jeg tager en med en sort-hvid collage og en med tekst som ligner op-art fra 1960’erne. Jeg lavede masser af collager i tresserne og ind i halvfjerdeserne. Op-arts drilleri er fascinerende ved det spørgsmål, den stiller til synssansen. Denne plakat går et skridt videre.
Et antal små kvadrater på en rektangulær flade. De fleste af kvadraterne er delt diagonalt, så der fremkommer en sort trekant til den øvre del og en hvid trekant til højre forneden. Dette system er brudt, dels i fem større områder, som så derved fremstår som områder, dels brudt enkelte steder som mindre øer. Billedet kan betragtes som de små kvadrater set i linjer fra ene kant til den anden op eller ned, men også som en opdeling diagonalt med forløb fra venstre op mod højre. Og så kan det hele ses som en flade med de afvigende områder og mindre øer. Og når jeg siger øer så har jeg måske en association til landkort. Måske er der endnu flere muligheder for at se dette på eller beskrive plakaten på. Den er trykt på et kraftigt hvidt papir uden noget på bagsiden. Man kan stille spørgsmålet, om der er for og bagside.
Den trykte flade er yderligere tekstet med linjer trykt med sølvbogstaver i linjer fra venstre mod højre med i alt 102 (hvis jeg har talt rigtigt!) statements eller spørgsmål om hukommelsen. Netop ikke statements men spørgsmål. Teksten er på engelsk, kun enkelte forstår jeg ikke. Et par steder undrer jeg mig over placeringen af ’is’. Linjerne står på eller indenfor de kvadratiske felter, som deraf bindes sammen fra venstre til højre som linjer. På nogle linjer står kun et spørgsmål, på andre flere. Ingen linjer er tomme. Det er alle gode spørgsmål. Nogle har jeg straks svar på, andre ikke. Nogle er måske kun retoriske. Andre kan man tro, videnskaben har svar på.
Teksten er nærmest ulæselig pga, at den er trykt med sølvfarve, og fordi den går som et fletværk gennem de sort-hvide kvadrater. Hvis man sidder ved vinduet med ryggen til lyset, kan man med små drejninger af plakaten komme igennem den. Teksten ville ganske givet være af interesse, hvis den var udskrevet som umiddelbar læselig, hvad den jo nok engang har været, men på grund af emnet for teksten bliver den besværlige tilegnelse et virkningsfuldt bidrag til indholdet.
Første spørgsmål lyder: How can we stimulate memory? Da jeg efter at have skrevet dette, fotograferer min fod på plakaten for at illustrere overskriften, kan jeg se, at mit foto, bortset fra mine ord om teksten, bedre end mine ord videregiver mine ord. Der er måske en pointe i overensstemmelse med Erick Beltráns plakat inklusive tekst alligevel at sætte ord på.

Tags: , , ,

En kommentar to “Fod på Erick Beltrán”

  1. Strøtanker fra Per-Olof « Dansk-Svensk Forfatterselskab Says:

    […] https://perolofdk.wordpress.com/2008/10/08/fod-pa-erick-beltran/ […]

Skriv et svar

