I Danmark er jeg født – hvor har jeg hjemme

Bevis på dansk indfødsret anno 1919For mange år siden – 1990 – skrev jeg artiklen “I Danmark er jeg født – hvor har jeg hjemme?”. Det var før jeg kendte Internet. Politiken ville ikke trykke den. Det ville Frederiksborg Amts Avis, og tak for det. Dengang fik jeg endda vist penge for det.

Med Internet behøver vi ikke sige det samme mange gange. Med et link kan man henvise til det engang sagte. Så det er sikkert ikke første gang jeg henviser til den artikel, som jeg i 2006 fik sat på min hjemmeside. I dag synes jeg igen jeg har en anledning. Eller rettere to. For Politiken har dels en god kronik om exilet  af forfatteren Mustafa Can og dels et interview med Adrian Hughes om vanskelighederne ved at søge dansk statsborgerskab. Eneste gang jeg er kommet til at ane tvivl om mit statsborgerskab var, da nogle kunne give mig kopi af et dokument, der fastslog, at min far ved sin fødsel ikke havde fødehjemstedsret i det sogn, hvor han blev født. Det viste sig, at dengang skulle præsten på grundlag af fødselstidpunkt regne 9 måneder tilbage og undersøge, hvor moderen befandt sig på det tidspunkt. Og åbenbart har min farmor været på rejse, jeg antager med farfar! -så derfor fik Pappa ikke fødehjemstedsret i Blovstrød, hvor de boede. Da hans forældre ikke var danske statsborgere, fik han det formoder jeg ved 18 – eller 21 års-alderen ved ikkke at give udtryk for at ville fastholde svensk statsborgerskab. Min faster var født i Wolgast i Presussen og fik dansk indfødsret  i 1919 da hun var 24 år. Adrian Hughes beskriver det dokument, som han modtog, som usselt. Faster Annas fra 1919 vil jeg kalde flot – dobbelt folioark jeg har lidt svært ved at skanne! Farfar fik sit danske statsborgerskab med et lignende dokument 1925.

ps: Jeg kan ikke linke til interviewet med Adrian Hughes, da det ikke fremkommer på Politikens almindelige hjemmeside. Har man abonnement, kan man sikkert finde det som PDF-fil.

Tags: , , ,

3 kommentarer to “I Danmark er jeg født – hvor har jeg hjemme”

  1. harning Says:

    Som verdensborger med et ben på hver sin side af Øresund – har jeg altid vægret mig for at skulle definere “hjemme” – som ét land.
    For mig er der så uendeligt meget mere i det end bare geografi…
    Og uanset om man definerede “hjemme” udfra andre simplificerede tegn/grupper ville jeg stadig stå med et ben her og et ben der.

  2. perolofdk Says:

    – det lyder meget rigtigt. Heldigvis er sproget så fleksibelt – jeg kan føle mig hjemme, et sted hvor jeg slet ikke har mit hjem osv. Engang besluttede jeg mig for, at hjemme var oppe i hovedet -.
    Mustafa Can fortæller, hvordan forældrene ønskede at blive begravet i hjemlandet. Jeg kan slet ikke huske hverken i familie eller den svenske omgangskreds her i Danmark, at nogen havde lignende tanker. Der er meget vi antager for ‘egne beslutninger’, hvor vi følger en normvariant i kulturen.

  3. harning Says:

    “Engang besluttede jeg mig for, at hjemme var oppe i hovedet”

    Den glimrende definition synes jeg du bør lade stå helt alene – til eftertanke for os alle.😀

Skriv et svar

