Digteren før digtet

På hylden står der bøger

På hylden står der bøger

Så skete det igen. Jeg må bestemt have skrevet det før. Jeg læser et interview med en digter, hvis bog snart skal udkomme. Den er ikke endnu anmeldt. Digteren er ganske nyslået, har måske ikke før fået udgivet noget som helst. Ikke desto mindre, som det sker i dag i Information, er der et stort interview, et helt opslag, hvor foto optager hele den ene side. I dette tilfælde er der faktisk fire citater fra digtene, som er opstillet som digte og ikke bare med skråstreger mellem linjerne. Nogen egentlig opfattelse af digtenes karakter får man dog ikke på denne måde.
Det, der i den slags tilfælde undrer mig, er: Hvordan sker det? Hvordan finder dette interview vej til avisen. Anmeldelser kommer jo, tror vi nok, ved at bogen sendes til avisen “til anmeldelse”. De store forlag skriver også noget med “udgivelsesdag”, hvilket blot betyder, at det er den dag, man foreslår at anmeldelsen kommer i. På den måde fungerer det bedst som reklame for bogen.
Som en der selv finder på at udgive bøger nu og da, og som sender bøger rundt til anmeldelse uden noget synligt resultat, er sådanne to sider som dem i dag med Nikolaj Zeuten simpelthen en gåde. Misforstå mig dog ikke: Jeg har ingen mening overhovedet om hans digte, så det er ikke fordi jeg mener, det var andre digte så som mine, som i stedet burde være omtalt. Nej, det er selve det forløb af kontakter, som medfører et sådant resultat, som jeg kunne tænke mig at se beskrevet. Måske af digteren selv eller også gerne af en sociolog. Måske kunne jeg lære noget.

Tags:

2 kommentarer to “Digteren før digtet”

  1. Peter Says:

    Hej

    Jeg tror han får opmærksomhed inden hans bog udkommer, fordi han sidder i redaktion på det litterære tidsskrift Den blå port, har udgivet anmelderroste cd’er med sit band: Skammens Vogn, og er en herre som har gjort sig bemærket på grund af disse ting. Hvilket gør at det er interessant at interviewe ham til avisen. Giver det mening? Det har sikkert også noget med at han har kontakter og færdes i et eller andet miljø, eller at hans redaktør gør, hans forlag. Men når det er sagt, tror jeg mest på bandet og tidsskriftet som begrundelse for interessen.

    dbh
    Peter

  2. perolofdk Says:

    Hej Peter – det lyder fuldt rimeligt! Information nævner bandet, men ikke ‘Den Blå Port’ – havde de gjort det, havde jeg nok ikke undret mig så meget, men tænkt a la næstsidste punktum. …

Skriv et svar

