Bogmarkedet – eller ej.

Tegning: Kommerciel forfatter med fjerpen c poj

Tegning: Kommerciel forfatter med fjerpen c poj

 

 

Susanne Staun slår i dagens kronik i Politiken et slag for at Statens Kunstfond lever op til det program, som det nuværende tremandsudvalg angiveligt har sat for udvalgets arbejde: – ikke at lade idiosynkrasier  eller personlige aversioner imod bestemte genrer eller former for litteratur begrunde en afvisning. Et program jeg kan være enig både med hende og tremandsudvalget om. Og hun har sikkert ret, når hun mener, udvalget ikke lever op til programmet, det ville være såre menneskeligt.

Men midt i kronikken falder følgende ord:” Lad det være hævet over enhver tvivl: Alle forfattere er kommercielle i hjertet.” For de vil jo alle have flere læsere og det sker jo ved at have flere købere, det er da logisk mand!

Jeg må indrømme, at jeg ikke kan se logikken. Selvfølgelig vil jeg gerne have flere læsere og flere købere – af det jeg rent faktisk skriver. Det, der ligger bag Stauns argumentation som den skjulte præmis, er imidlertid, at jeg tilrettelægger det, jeg skriver, i forhold til dette mål. Det tror jeg på, at nogen kan og gør, og jeg bebrejder dem det ikke. Jeg vil blot bestemt påstå, at jeg hverken kan eller gør det!

Jeg vil ikke afvise, at jeg på et eller andet tidspunkt i min karriere har troet at ville det og kunne det. Erfaringen har lært mig noget andet. Meget lidt af alt det, jeg har skrevet, har givet et økonomisk afkast, så hvis jeg virkelig jf. Staun er kommerciel i mit hjerte, har jeg med mine år på bagen som skribent også skriftligt bevis for, at jeg er en usædvanlig stor idiot.

Dog, der gives andre drivende kræfter i mennesket, der begrunder det at skrive, end de kommercielle, og hvis Susanne Staun ikke kan få øje på dem, synes jeg, hun skal foreslå Statens Kunstfond nedlagt i stedet for at appellere til dens støtte, for så falder hele begrundelsen for overhovedet at have en kunstfond væk. Hvis vi er så kommercielle alle sammen, er der vel ingen grund til ikke at lade markedskræfterne råde? Så må det være nok at lade forfatterne søge iværksætterydelse på linje med enhver anden initiativrig dansker.

Tags:

Skriv et svar

