Er en kasse med hank en kurv

kasse

Er en kasse med hank en kurv? I hvert fald kaldte man i Göinge en spånkurv for en ‘kass’ – og i Sverige kalder man i dag en plasticbærepose for en ‘kasse’ – sådan lyder det i hvert fald. Jeg forestiller mig at de har valgt det ord, fordi man bruger bæreposen til det man før brugte en spånkurv til.

I Helsingborg ledte jeg efter en fotoforretning, fordi jeg tænkte, de måske havde en billig version af det objektiv, jeg leder efter, efter at det originale er gået i smadder af ukendte årsager – og efter garantiperiodens udløb. Jeg fandt en fotoforretning – men deres ekspertise svarede ikke til forventningerne – så måtte turen omfokuseres, så at sige. Ved udgangen til Kilbergs Bokhandel står i en montre et levn fra før kædetiden som ‘Bokia’ – en kasse med hank. Mon de bragte bøger ud i den kasse i gamle dage? Eller var det en reklamesag? I hvert fald – jeg måtte have et billede til kurvesamlingen. Definitionsmæssigt ligger den i gråzonen.  Jeg sammenligner med en kassekurv, jeg har – jeg tror jeg har set en sådan brugt af en mælkemand. Man kan i en antikbutik i St. Kongensgade pt se lignende  kurve, uden hank importeret fra Frankrig.

Man taler jo om et spåntag, selvom vi måske synes spånerne mere er af brædts tykkelse. Jeg kunne ikke komme nærmere på materialet af kasen/kurven i Kilbergs Bokhandel,  så der må enhver slutte ud fra billedet, om der er tale om plader eller hvad. I min kurvekasse er det plader.  Om nogen i Danmark har lavet den slags kunne være interessant at vide….

En kassekurv med hank. Foto c poj

En kassekurv med hank. Foto c poj

Tags: , , ,

Skriv et svar

