Send redaktører på kritikerskole

Mindetavle for Christian Pedersen i Helsinge

Mindetavle for Christian Pedersen i Helsinge

Debatter er noget værre noget. Vi ved at lyssætningen er det halve teater, og sådan er det også med debatter. Mens der ageres i lyset, foregår der noget ganske vigtigt i kulissen eller i mørket til højre!

Kritikerskole eller ej, Jes Stein Petersen versus Mikkel Bruun Zangenberg i Politiken 1.5.09:  Man ser kritikeren i al sin uafhængighed blive manet frem – mens jeg som læser og skribent, ser ham som en marionetdukke i hånden på helt andre kræfter, som jeg kan have svært ved at identificere: ”kapitalen” eller ”snobberiet” eller ”forlagene” eller ”vennetjenester”. Og sidst men ikke mindst ”redaktionen”.

I Weekendavisen ser jeg hele skuespillet udfolde sig. Her anmeldes den ene uge over to sider en bog om dramatik fra 1990’erne og frem af en sociolog, Henrik Dahl, der er god til at lave rav i den og derved skaffe sig publikum. Man forstår, at det er en kvalitet i sig selv. Hans saglige viden om det læste er nul og nix. Det giver godt udbytte for redaktøren i en vældig debat ugen efter og måske en del tid fremover.  At en slags anmeldelse af eks-Seem præsten Søren Krarup af en bog om Hal Koch med god grund kunne have affødt en debat af samme dimensioner, men ikke gør det, skyldes måske, at her retter et læserbrev skytset mod den rette ansvarlige: redaktionen, og det ved vi, kommer der ikke meget ud af, for redaktionen har altid ret!

Så kritikerskole, jo måske, hvis det var redaktørerne, som blev sendt af sted for at lære om, hvordan man giver mulighed for en saglig og uafhængig kritik – så ville forslaget være værd at støtte!

Skal jeg så sende mine to forårsudgivelser, en bog og en DVD med oplæsning ”til anmeldelse” til aviser, som ved mine seneste hen ved ti udgivelser har negligeret mig – det må da være spildt arbejde. De bøger bliver jo hverken værre eller bedre af at blive anmeldt af en Henrik Dahl eller en Søren Krarup, men ville da så være nævnt, hvad de næppe bliver. For jeg ved, jeg er en mand, men ikke mand nok, jeg er gammel, men ikke gammel nok, syg men ikke syg nok, søn men af ukendte forældre, dansker men ikke dansk nok, svensker men ikke svensk nok. Helt modsat reklamen, er der nemlig ikke altid plads til en til, lige meget hvilken deodorant, der bruges. For eller imod kritikerskole – det er rent spilfægteri – vi vil hellere have mere lys på scenen og sidespejl ud til kulissen!

 

Per-Olof Johansson

 

Ps: Det virker ret oldnordisk at tænke dette sendt til redaktionen, som så om otte dage måske, måske ikke og erfaringsmæssigt slet ikke – ville trykke det – når man kan sætte det i sin blog og lade Twingly om at give et vink med et link.

 

Pps: Måske ville et link her være på plads til, hvad jeg tidligere har skrevet om en undersøgelse, Henrik Dahl var involveret i.

Tags: , , ,

2 kommentarer to “Send redaktører på kritikerskole”

  1. perolofdk Says:

    apropos den videre debat i Weekendavisen idag foranlediget af Henrik Dahls genoptagelse af Rindalismen:

    Men Henrik Dahls udmøntning af begrebet “statskunst”, som den kunst det offentlige finansierer, ser jeg for mig en helt ny definiton (og fuldt så nedvurderende) af “statsvidenskab”, nemlig møntet på de mere eller mindre ubrugelige rapporter og projekter som Henrik Dahl og konsulentverdenen iøvrigt har søsat for offentlige midler.

  2. perolofdk Says:

    – egentlig tror jeg det er en art misdirection overhovedet at tage Henrik Dahl alvorligt i denne debat. I aftenens deadline fik Tue Andersen Nexø ret godt fat i Henrik Dahls uvidenhed om det han skrev – især organiseringen af kulturstøtten, selvom valget af ham som modpart måske var lidt underligt, en af de tre som havde svaret Henrik Dahl i avisen,havde vel været mere relevant. Både Tue A.N. og intervieweren var lidt for blide ved Henrik Dahl.
    Men altså – det må være redaktøren af Weekendavisens BØGER, som skal i fokus: Hvad er meningen med at sætte Henrik Dahl til at anmelde en bog om et område han intet ved om?

Skriv et svar

