At have et navn, tage sig et navn, få sig et navn

Den tatoverde bøg i Fredensborg Slotspark c poj

Den tatoverde bøg i Fredensborg Slotspark c poj

For ligesom at demonstrere, at journalist Torben Benner virkelig er Torben Benner, er der ved den artikel, han har skrevet i Politiken i dag om den mulige eksistens af en Ejler Nyhavn et lille foto, for at jeg skal blive overbevist. Navnet er vigtigst for de fleste af os. Nogle skærer det i barken på et bøgetræ, jeg skar engang mit på låret, da undervisningen kedede mig.

Selvom det er vigtigt for Torben Benner at vide, at jeg ved, at han er Torben Benner, så ved jeg det strengt taget alligevel ikke, da nu problematikken gøres aktuel med hans artikel om Ejler Nyhavns væren eller ikke væren, så jeg vil ikke blive særlig overrasket, hvis jeg i morgen får at vide, at han i virkeligheden ser helt anderledes ud og hedder noget helt andet, f.eks. Ejler Nyhavn. Måske burde navnet være Ejler Nynavn. Man kan godt komme til at snøvle lidt af  øl. Hvilket er, hvad jeg forbinder med Nyhavn: Øl.

Selv har jeg mit ganske liv kæmpet med og for en bindestreg i mit fornavn, som den danske guds repræsentant August Andersen ikke ville anerkende i 1942. En kendsgerning der for den ganske menneskehed er helt og aldeles betydningsløs, men for mig et bevis på, hvor fremmedhadet starter. Jeg er siden blevet tilbudt en bindestreg ganske gratis, men nægtede at modtage den, jeg så fuldmægtig Bache løbe fra ansvaret på Danmarks vegne.

Efter læsningen af Torben Benner(?)s artikel, spørger jeg mig selv, om Allan Hansen er Peter Adolphsen eller måske er Peter Adolphsen Allan, eller er det Peter som er Ejler Nyhavn eller er det Ejler som er Allan. Det fører en masse overvejelser med sig. Er det Benny Andersen som er Svante, eller Svante som er Benny, eller Halfdan Rasmussen som er Svante, man kan jo ikke være benhård eller benny hver gang. Halfdan hentede sin bedre halvdel hos Benny, som benyttede sig af chancen til at gå fra snøvsen og finde Rosalina, som også hed noget andet.

Det ville jo være noget underligt noget, hvis Jørgen Nash havde kaldt sig Jørgen Jørgensen, og Danmark var slet ikke blevet berømt for sin dødrukne danskere, hvis Asger Jorn havde heddet Asger Jørgensen. Johannes Jensen er overhovedet ikke den samme som Johannes V. Jensen og Karen Dinesen helt forkert, når hun nu hedder Blixen, selvom hun et øjeblik måtte kalde sig Isak Dinesen.

Shakespeare er måske kun en samlebetegnelse ligesom Homer. Vi ved ikke, om Platon var handskedukke for Sokrates eller om det var omvendt. Kend dig selv, stod der over indgangen til templet i Delphi, men det blev det ikke enklere af, når andre kun vil kendes ved en under særlige navnebetingelser og vi selv er lige så dumme.

 

per-olof.dk

ps. det er ikke et navn, det er en adresse.

Tags: , , , ,

Skriv et svar

