Tænkebænke

 

Bænkebillede med vintermand

Bænkebillede med vintermand

 

I den nys udsendte pjece ’Poesiens Steder – stedernes poesi / Poesins platser – platsernas poesi’ har jeg en artikel: Min ”Øresundsregionens litteraturhistorie”.

Men der står jo meget andet på pjecens 16 sider, bl.a. om projektet med tænkebænke på Møn og Sydsjælland. Det blev skabt i forbindelse med et hovedprojekt kaldet ’Lyden af stilhed’. Ideen var at anbringe gode bænke på de smukkeste udsigtssteder på Møn og Sydsjælland, og at forsyne bænkene med et lille messingskilt med et digt, et vers eller et bon-mot, som kan sætte tankerne i gang. Projektet blev ført ud i livet via borger-sponsorater. På hjemmesiden Tænkebænke på Møn og Sydsjælland kan man se billeder, foreløbig af Morten Pihl  med alle placeringerne. Hele ideen er jo lige til at kopiere overalt i landet. På Söderslätt i Skåne har man allerede gjort det.

Jeg tænker straks på et digt, jeg tog med i min samling ,Dagenes digte’, i 2000, år tyvehundrede, som de siger i Sverige:

 VINTER UDEN SNE

 Jeg er

i et hjørne af haven

hvor ingen kommer,

hvor bænken er glemt

for vinteren,

hvor du ser ud over markerne,

hvor alting er langt væk.

Når du føler dig helt alene der,

har du mødt mig.

 
Det kunne da være rigtig godt at se det på en bænk – men ellers er det da bare så kort, at enhver, der har læst det eller hørt det, kan memorere det, når man sidder der – hvor det nu er.

 

per-olof.dk

 

Tags: ,

4 kommentarer to “Tænkebænke”

  1. Morten Says:

    Ja det ville være rigtigt godt på en tænkebænk. Desværre kendte jeg det ikke da jeg skulle vælge noget til min bænk.
    Der er stadig mange gode steder der mangler bænke, så mon ikke det kan finde en bænk at være på engang?

  2. perolofdk Says:

    – Tak for kommentaren! Den gl. redacteur har sendt den videre i systemet med samme bagtanke. Det er jo ikke alle “turist-ideer” man finder lige vellykkede, jeg synes tænkebænken er rigtig tiltalende i al sin enkelhed..

  3. anita thomhave simonsen Says:

    hej Per-Olof !

    virkelig avanceret med det billede der….og jeg kan rigtig godt lide din text..og billede og text sammen….

  4. perolofdk Says:

    – tak Anita!🙂

Skriv et svar

