Siena – rejse ud og komme hjem

Et skævt blik på rådhustårnet i Siena c poj
Et skævt blik på rådhustårnet i Siena c poj

Nej, tårnet på rådhuset i Siena er ikke begyndt at ligne det skæve tårn i Pisa. Men en skæv indgangsvinkel til det velkendte kan ofte være nødvendig for at se hinsides konventionernes slør. Det har været paratviden i mange år: At Københavns Rådhus var inspireret af rådhuset i Siena. Mod egen forventning, jf. hvad jeg skrev i ‘Røde Erik på langfart’ om at have afskrevet Italien som rejsemål, sidder jeg en dag alligevel der og ser på originalen. Storebror joker om at komme hjem til Allerød, som netop har ladet sit rådhus fra midten af 1970’erne jævne med jorden, og remse alle de rådhuse fra 15 og 1600-tallet , som han  har beset i Toscana, og som altså fortsat består trods invasioner og lokale krige.

Og så: Hjemme igen. Mine strøtanker efter hjemkomsten er vist nok skrevet før – og bedre. Jeg kan ikke lige finde eksemplerne frem – og må så selv igang. Det er jo kun et øjeblks indtryk, som hurtigt vil forsvinde, så jeg må slå til straks. Det er som at komme for sent til en fest, der allerede er godt igang. Jeg ivrig avislæser mein ganzen Leben, griber aviserne og finder dem på engang kedelige, overstyrede og indforståede. Jeg kunne nævne den ene sag og den anden sag – det er helheden, der klinger hult. Der bliver bare hældt i glassene -. Det er mig, den rejsende, som kommer ude fra virkeligheden, som møder denne hule gong-gong lyd fra en foregiven virkelighed. Aviserne er som ivrige købere i udsalgskøen – de vil frem foran alle andre og køber bare, fordi det er billigt og alle andre også vil have det. Se så på den gamle stabel aviser, det meste er som den trøje, der alligevel ikke passede eller som krøb i første vask. Var der ike engang en bog, som hed “Den medieskabte virkelighed”? Jo den findes, den virkelighed, hvis læseren eller seeren hopper på den. Hvorfor skulle vi dog det? Det er som når man pludselig opdager, man ikke er på opdagelse i virkeligheden på sin rejse, men bare et nummer i turistkøen.

Og så! BLOB! Nu er jeg her igen -.

Tags: , ,

2 kommentarer to “Siena – rejse ud og komme hjem”

  1. Henrik Bandak Says:

    Apropos sjæve eller mindre skæve tårne, så er både aviserne og de lokale rådhuse lettere at holde af umiddelbart efter et længere fravær – men de skæve tårne mangler nu “likförbannat” oftest begge steder, uanset hvad de borgmesteren og hans pressechef elsker at tro.

  2. perolofdk Says:

    – I Allerød ligger der måske noget i, at der IKKE er tårn på rådhuset….

Skriv et svar

