Hvorfor læse en roman?

Romanen begynder c poj

Romanen begynder c poj

Skal man ud og rejse, er det en god ide at sætte sig ind i diverse køreplaner. En lignende rationel begrundelse for at læse en roman gives næppe. Ikke desto mindre læses og skrives der et hav af romaner. Mange nye er til rådighed, men også stadig de gamle, så den, som læser, er enten selv udsat for at skulle vælge eller offer for andres valg.
For forlæggere og boghandlere handler det om at sælge ud af det nyeste og hvad der er på lager – der reklameres ikke for, hvad der må opsøges på biblioteker, antikvariater og loppemarkeder. Selv når et antikvariat udgiver et litteraturtidsskrift til gratis omdeling, handler det ikke om gamle bøger, men om de nye. Medierne følger villigt efter disse sælgere, fordi ”nyheder” anses for det fornemste kriterium for medierne – TV eller aviser.
Selvom man læser meget, kan man derfor komme ud for at føle sig på noget af et sidespor, når samtalen falder på bøger. Som nu lige for tiden, hvor nogle kriminalforfattere er rigtig i vinden. Nej ingen navne nævnt! Måske læses dette mange år efter nedskrivningen, hvor der er nogle nye i vinden, og så kan læse-ren passende tænke på netop dem.
Ved en fest forleden faldt talen på disse populære bøger og deres aflæggere filmene, og jeg kunne ikke bidrage med andet, end at jeg var udenfor. Tilfældet ville dog, at jeg faktisk for en sjælden gangs skyld var i gang med en kriminalroman, men nu var det jo ikke genren som sådan, vi talte om. Og egentlig ved jeg ikke, om bogen falder ind under, hvad man i dag kalder en krimi. Jeg gætter blot på det, da forfatteren er Graham Greene. Jeg har af ham engang læst ”Den menneskelige faktor”, som jeg ikke husker en dyt af. Nogle noveller fra Afrika af ham mener jeg også at have læst.
På den daglige cykeltur mødtes jeg på et hjørne af et lille loppemarked, som børn havde sat i scene. Her til søges vist endnu ikke polititilladelse.
For den gensidige morskabs skyld stoppede jeg op og beså varerne. En skål, diverse kasserede turistsouvenirs, videobånd – og så en masse bøger. Vejret strålende forårssolskin, så alt kunne ligge udbredt på græsset. Jeg måtte da kunne finde en bog og glæde dem med at købe. Erik Nørgaards bog fra Lademanns Forlag om dansk film måtte jeg skuffe dem med at jeg allerede havde – suppleret med den oplysning til deres forundring, at jeg da kendt forfatteren personlig. Flere bøger kom op af bæreposerne – nå det er historie, jeg er interesseret i? De øvede sig rigtigt på at være professionelle sælgere. Til sidst valgte jeg Graham Greens ”Farligt otium”. For en pensionist en lokkende og eventuelt relevant titel. Dertil kom, at den er oversat af Karen Blixens sekretær  Clara Svendsen, som jeg forestiller mig ikke gik ombord i hvad som helst. ”Travels with my aunt” har forfatteren selv kaldt bogen, hvilket åbenbart har lydt for fredeligt på dansk.
Børnene blev ganske tilfredse med at jeg uden protester betalte deres horrible pris på bogen. Derfor læser jeg den nu og er snart færdig. Den er lidt spændende, men mest underholdende ved at jeg morer mig og ler et par gange pr opslag, på grund af fortællemåden eller af kuriøse detaljer. Den må være et fund for en god gammeldags oplæser uddannet på Det Kgl. Teater. Jeg kan høre ham!
Havde jeg nu haft evner for lange citater, havde jeg måske haft en chance der ved festmiddagen. Skønt jeg, nået til side 188 endnu mangler at finde ud af, hvad bogen egentlig handler om? Er der begået en forbrydelse? Af hvem i så fald? Er tanten i virkeligheden hovedpersonens mor? Er tanten forbryder eller offer? Eller skal den danske titel antyde, at det er hovedpersonen, den pensionerede bankmand Pulling, der ender med at være offeret? Måske må jeg vente på svaret til side 262, men indtil da læser jeg videre af hensyn til børnene og fordi jeg har tillid til bogens realistiske detaljer og dens humoristiske fortæl-lemåde.

per-olof.dk

Tags: ,

Skriv et svar

