Om Danmark i krig

Den europæiske race accepterer andre folkeslag i produktionsprocessen.  poj 12/ 1970

Den europæiske race accepterer andre folkeslag i produktionsprocessen. poj 12/ 1970

Herbert Pundik opfordrer (Politiken 19.7.2009) danskerne til at have en mening om krigen i Afghanistan. At vi ikke har det, mener han at vide ud fra en vurdering af antallet af læserbreve om emnet til Politiken. Det må vel siges at være journalistiske skyklapper af format. Jeg har f.eks. aldrig set antallet af indsendte digte indgå i den opgørelse. Det er jo ikke fordi, der ikke skrives digte, men fordi digtere vurderer, at Politiken ikke vil trykke tilsendte digte, hvis digteren ikke hedder Klaus Rifbjerg.
Om lige Afghanistan er det største af alle de problemer, vi bør være optaget af, ved jeg ikke, men at danskerne ikke mener noget i den sag, tvivler jeg stærkt på. Hvordan man får afgjort, hvad de mener, er en helt anden sag. Læserbrevsfrekvensen er nok et dårligt barometer, hvis meningerne er sådan ‘på den ene side /på den anden side’ – det laver sjældent læserbrevs-storm.
Nu skriver jeg min mening her i min blog: Danmark burde aldrig være gået med i krigen på militært niveau. Vi burde måske være gået med, men udelukkende humanitært med lægehjælp, undervisning og lignende. Det er snak, at vi skal deltage solidarisk, når landets indflydelse på beslutningerne er fra minimal til forsvindende lille eller slet ingenting. Landet sætter danskeres liv på spil for et syns skyld. Den enkelte soldat, som ville deltage, kunne for min skyld gerne få lov til det. – men ikke under ”dansk kommando”, for det er falsk varebetegnelse. ”Dansk kommando” er en ren marionet i den krig, det må enhver kunne sige sig selv, og derfor er det også plat at påstå at ”Danmark er i krig”. Det er en propagandafrase, og det er måske det, der gør det vanskeligt at tage debatten op. Ja måske føler læserne Klaus Rifbjergs formulering i digtet ”De ukendte soldater” (Politiken 20.6.2009) af på den ene side /på den anden side dækkende?
Nu kommer dette altså til at stå i min blog, og det vil derfor ikke indgå i Politikens statistik over, hvad ”danskerne” mener. Til gengæld står det på en plads, hvorfra det kan læses over hele verden. Og det er jo ikke forbudt at citere.
Aviserne, Politiken inklusive, vil gerne abstrakt taget indrømme bloggere, twittere, og hvem vi ellers er på nettet, en betydning. Til daglig brug gælder dog fortsat journalisten morgendrømme, at der er større kraft i det trykte ord – ja og altså endog i det utrykte, hvis blot det er sendt til avisen. Her er jeg ganske uenig.

per-olof.dk

En lidt anden mening

Tags: , ,

2 kommentarer to “Om Danmark i krig”

  1. harning Says:

    “Til daglig brug gælder dog fortsat journalisten morgendrømme, at der er større kraft i det trykte ord – ja og altså endog i det utrykte, hvis blot det er sendt til avisen. Her er jeg ganske uenig.” – Også jeg.🙂

    Og hvad krigen i Afghanistan angår, ja så mener jeg som dig at vi burde naturligvis aldrig have gået med. En mening som skyldes ikke bare de årsager som du remser op, men tillige at jeg pr. definition mener at krig er forkert og forkasteligt og aldrig den rette løsning.
    Og hvor kunne jeg godt tænke mig en ny type krigsførelse – hvor de krigsbestemmende mødtes på en ø et sted i verden og slog løs på hinanden dér efter behov – fremfor at sende unge mennesker afsted til at slå hinanden og uskyldige ihjel rundt omkring i verdenen.

    [red: mgl. ” indsat :-)]

  2. perolofdk Says:

    – hm generelt at være mod krig vil jeg godt være med til, men jeg er ikke nået til, at jeg ikke kan forestille mig situationer, hvor jeg nødvendigvis måtte gribe til våben. Men ‘Danmark som militærdeltager i Afghanistan’ er strategisk et forkert valg.
    En læser har i dag et længere svar til Pundik i Politiken, men da Politiken ikke som Information bringer læserbreve, kan jeg ikke linke til det.

Skriv et svar

