Debatten på avisernes netsider

 

Tågen letter

Tågen letter

Det er jo fint i og for sig, at aviserne giver mulighed for en debat på deres internetsider via et kommentarfelt.

Når antallet af kommentarer stiger over en 7-8- stykker til næsten 100, hvor deltagerne indbyrdes diskuterer, måske langt fra udgangspunket, i hvert fald får lavet en egen tråd – er det godt nok vanskeligt at følge med og sortere, når det hele følger i en lang køre.

I nyhedsgrupperne kan man etablere nye tråde under hovedemnet, det var/er da ret smart? Hvorfor fravælger aviserne dette?  Der er rigtig nok noget tiltalende ved, at man ikke skal klikke rundt  når der kun er forholdsvis få kommentarer. Men når der er over et eller andet antal mister læseren orienteringen, og derved bliver kommentarmuligheden i og for sig værdiløs.

Jeg vælger derfor tit at sætte indlægget her i min blog og lade Twingly sætte et link ved artiklen.  Er der nogen der vil mig noget i den nledning, kan de jo skrive i min blog, og så bliver det ikke rodet sammen med 20 andre tråde. DE som følger det link til min blog, som jeg sætter på facebook, vælger som regel at kommentere i facebook. Det er jo ok, men for debattens skyld ville jeg ønske, at de lagde indlægget i bloggen.

Tags: , , , , ,

En kommentar to “Debatten på avisernes netsider”

  1. perolofdk Says:

    Da jeg satte indlægget i bloggen, kunne jeg ikke lige finde den side i Information, som var anledningen. Nu fandt jeg den, og satte denne udvidede kommentar på avisens net debat http://www.information.dk/199358#comment-154237:

    Jeg synes astrologiens opdeling i 12 typer varieret med ‘huse’ og jeg ved ikke hvad alene ved sin mængde af typemuligheder mere ligner virkeligheden end artiklens kun seks typer.

    Kommentarerne til artiklen er mange og udgør måske en lidt atypisk tråd ved meget godt at holde sig til emnet.
    Når antallet af kommentarer stiger over en 7-8- stykker til næsten 100, hvor deltagerne indbyrdes diskuterer, måske langt fra udgangspunket, i hvert fald får lavet en egen tråd – er det godt nok tit vanskeligt at følge med og sortere, når det hele følger i en lang køre.
    I nyhedsgrupperne kan man etablere nye tråde under hovedemnet, det var/er da ret smart? Hvorfor fravælger aviserne dette? Der er rigtig nok noget tiltalende ved, at man ikke skal klikke rundt når der kun er forholdsvis få kommentarer. Men når der er over et eller andet antal mister læseren orienteringen, og derved bliver kommentarmuligheden i og for sig værdiløs.

    Jeg vælger derfor tit at sætte indlægget i min blog og lade Twingly og overskrift.dk sætte et link ved artiklen. Er der nogen der vil mig noget i den anledning, kan de jo skrive i min blog, og så bliver det ikke rodet sammen med 20 andre tråde. De som følger det link til min blog, som jeg sætter på facebook, vælger som regel at kommentere i facebook. Det er jo ok, men for debattens skyld ville jeg ønske, at de lagde indlægget i bloggen.
    Man kan være een af de 100 som har skrevet en kommentar på avisens netsde. Man kan se, at ingen af de 99 andre forholder sig til det, man har skrevet. Det kan man så tage som en dom, opfordring til at skærpe synspunktet osv.
    Forleden havde jeg skrevet en ret kort kommentar til Politikens interview med Pia Kjærsgaard. Det blev af redaktionen holdt tilbage en lille dags tid. jeg spurgte hvofor, men fik ikke andet svar, end at kommentaren blev bragt. Sært når man ser, at en af ens hovedpointer, nemlig kritikken af Pia Kjærsgaars fejl i opfattelsen af bibliotekspenge, er det alle hefter sig ved. Når et indlæg er blevet holdt tilbage, bør dette medføre en oplysning når det frigives. Det kan jo skyldes alt fra tekniske fejl til moralske overvejelser. I en sådan situation er det rart at have sin blog, hvor indlægget kan offentliggøres uden problemer.

    At bruge debatfora til at lege med identiteter kan jo ikke afværges. Sådanne typer møder vi også i andre sammenhænge. Morsomt når de afslører bedraget. Er det et nyt bedrag, eller hvordan kender vi forskel?

Skriv et svar

