Fodnote om Aksel Sandemose

Læs forlagets omtale af Jørgen Sandemoses bog : Flyktningen

Læser en artikel i Søndags Politiken (09-08-2009) af  Per Petterson om Aksel Sandemose. Jeg har læst meget Aksel Sandemose i en periode. En dag måtte man så tro, at nu lå han bag en. Så læste jeg Jørgen Sandemoses bog ’Flyktningen’. Den satte Sandemose på dagsordenen igen, uden at jeg vidste, hvor jeg skulle ende og begynde. For ganske vist var jeg ikke i tvivl om, at der kunne være et gab mellem ’forfatterstemmen’ Aksel Sandemose og det borgerlige jeg, men de mange detaljer, Jørgen Sandemose kunne sætte på dette gab, gjorde det vigtigt igen at forholde sig til ens opfattelse.

Derfor er det med stor forundring jeg læser Per Pettersons artikel. Den er skrevet helt uden sideblik til Jørgen Sandemoses utrolige, gribende velargumenterede bog. Det kunne være en utidig slåfejl, at udgivelsestidspunktet for bogen ’Rejsen til Kjørkelvik’ er sat til 1974 i stedet for det korrekte 1954. Det kan dog ikke være en slåfejl, når han siger ’De blev ikke samlet og udgivet i bogform før i 1974, næsten ti år efter hans død’. En mindre ting, i forhold til hovedsagen: Er der noget Jørgen Sandemose, får gjort op med i sin bog, så er det netop den bogs romantisering af forfatter-jeget. Hvordan forholder vi os til det? Det kan vi da ikke bare skøjte let hen over. Sagen er, at Per Pettersons bog ’Månen over porten’ er udkommet oven i Jørgen Sandemoses bog for snart fem år siden. Hvis jeg nu fandt den norske originaludgave, kunne jeg da ikke forlange, at bogen forholdt sig til en udgivelse, han umuligt kunne kende, da han skrev i 1995 og heller ikke ved en udgivelse i en samling 2004. Det fremgår ikke, om artiklen blev trykt dengang i 1995, i avis eller tidsskrift. Men fem år efter udgivelsen i en samling, må da der blive plads til en fodnote. Den står så her. Hvad mig angår, så har jeg stadig svært ved igen at hygge mig ved læsning af ’Rejsen til Kjørkelvig’.

 

PS: Jeg har tidligere skrevet om Jørgen Sandemoses bog.

 

PPS: Bogen med Per Pettersons essays udkom 2004 og udkommer til efteråret på dansk. Sært hvis ingen i Norge har korrigeret den lille fejl med udgivelsestidspunktet for ’Rejsen til Kjørkelvik’. Måske fordi den blev udgivet i Danmark? Hvad er forresten meningen med at trykke flertallet af essayene i avisen lige forud for udgivelsen.  Fra forlagets side er det naturligvis en god promovering, som læser føler man sig snydt af redaktionen: Har de ikke selvstændige ideer? Søndag kan jeg ikke finde artiklen på nettet, så jeg kan ikke linke til den.

Tags: , , , ,

Skriv et svar

