Lillerød i Rampelyset

Lillerød i rampelyset

Lillerød i rampelyset

En klub for  Allerøds førtidspensionister hedder ‘Rampelyset’, og der var jeg i 2003 inviteret hen for at tale om Lillerød og vise billeder fra det gamle Lillerød. Det gjorde jeg gerne, men jeg læste også denne tekst op, jeg havde lavet til lejligheden. Den blev trykt i Ældrerådets blad ‘Ny Alder’ nr. 3/ 2003. Jeg troede også jeg havde sat teksten på nettet, men jeg kan ikke genfinde den, og så kommer den her, da tiden har gjort en ændring nødvendig. Nu kan der ikke mere stå “Her bor F.P.Jac”. Det mindes vi om med hans netop udkomne bog “Kattenes eventyrlige rumsteren – & andre diskrete nysgerrigheder” – der er meget Allerød i den – 1. oplag er allerede udsolgt fra forlaget skønt den kom i fredags! –

Lillerød i Rampelyset

Midt i morgenens brusebad
står jeg i Rampelyset
og fortæller om Allerød og Lillerød,
jeg nyder den ære at være tilkaldt.

Man kan ikke komme i Rampelyset i Lillerød
uden at nævne Chaplin-figuren,
undervurderet men fuld af talenter,
offer for latter og medfølelse på engang,
– kan det siges tydeligere.

I Skåne ligge også et Lillerød,
mindre end vores,
måske kun vejskiltet tilbage,
som her måske snart kun et navn.
Ingen kender Lillerød Brugsforening,
alle kender Kvickly i Allerød.
Lillerød snart så anonym måske
som Eilif Mortansson som her skrev
Susy-bøgerne til alle Danmarks piger
dengang.

Børnene kender nok Halfdans
Lillegut fra Lillerød, men ved de mon,
at de bor der og selv er Lillegut
der leverede den berømt prut.

Lillerød er et godt navn, men selvfølgelig
stedet er ikke bedre eller værre end andre steder.
Jeg holder meget af det navn
selv når det minder mig om savn,
veje og stikveje på kirkegården.

Lillerød er berømte stole fra Fritz Hansen,
Lillerød er Henrik Nordbrandts største afskysby,
Lillerød er store skove,
Lillerød er Hvidesten med mange heste,
Lillerød er den største by i Allerød,
danske spånkurve kom fra Lillerød,
Jangaards stoftryk det er Lillerød,
Alice Buchhaves skulpturer
og Alice Buchhaves elever kom fra Lillerød,
Lillerød Kirke har et alterparti af den verdensberømte
arkitekt Mogens Koch,
Poul Bjørklund malede Venus fra Lillerød,
Lillerød savner Aage Haukland,
Lillerød savner ”i Lillerød bor F. P. Jac”,
selvom han kaldte det Allerød,
Carl Mørch bor i Lillerød i Allerød,
i Lillerød startede dr. Dante og kom Mungo Park,
Lillerød er Lillerød Badmintonklub,
i Lillerød er der et særligt nej-tak-til-tanks-skilt.
Vi sætter Lillerød i rampelyset,
ikke for at bryste os,
snarere for at forlyste os,
lyse op hvor der er mørkt,
støtte hver der hælder,
for allevegne er der fælder, også i Lillerød.

I Lillerød samles trådene i Allerød,
i Rampelyset skal vi løse den gordiske knude.
Lillerød kan bruge Rampelysets vagabond som logo,
undervurderet og fuld af talenter:
kan det siges tydeligere!

Per-Olof Johansson

Tags: , ,

2 kommentarer to “Lillerød i Rampelyset”

  1. perolofdk Says:

    ….apropos vejskiltet http://www.geocities.com/splintbasket/notanks_.htm

  2. perolofdk Says:

    15.11.16 tilføjet: “Carl Mørch bor i Lillerød i Allerød,”, fordi det kom med i bogen “Henvendelser som digte” 2013 s.39 på den måde. Da nu Jussi Adler-Olsen er flyttet fra Lillerød, var det jo en snedig formulering🙂. Jeg overvejede faktisk muligheden, men Carl blev nok boende…..http://per-olof.dk/henvend/splints_2013_1.htm

Skriv et svar

