1989 – Tyve år efter

1979-1989 med mørke skyer i baggrunden

1979-1989 med mørke skyer i baggrunden

Det er ikke de tre musketerer, det handler om. Havde nu den følgende tekst været affattet efter 1995, så havde jeg sat den på nettet. Men den stammer fra en tid, hvor skrivemaskinen ikke endnu var blevet en museumsgenstand. Det afsluttende digt tog jeg med i min digtsamling hos Net-Bog-Klubben: Rædsel sammen med fryd i 1996. Men ingen redaktion bed vist på, hvad angår teksten i øvrigt. Så læser jeg den her tyve år efter. Der er sket meget i den tid, som måtte finde plads i en tyvårsoversigt, som jeg ikke er minded for at lave. Sovjetunionens sammenbrud, Internettet, 11/9, Irak og Afghanistan krigene, muhammedtegninger,finanskrise, Tsunami, klimakrise, nedbrydningen af velfærdsstatens solidaritetsprincipper.

Men jeg synes, jeg her fremfører nogle tanker, som er værd at føre med sig i overvejelserne af, hvad der bør ske – de næste ti år: 2009 – 2019! Tænk på at mellem 1909 og 1919 arbejdedes der op til en verdenskrig og afsluttedes en verdenskrig på en måde, som førte til den næste og endnu værre krig tyve år efter….

Den mest optimistiske tanke jeg lige nu kan får er, at i lighed med at skrivemaskinen fra 1989 til 1999 blev en museumsgenstand, kunne vi håbe, at den benzindrevne bil indenfor de næste ti år kom på selvsamme museum.

 4. oktober 2009

1979 – 1989

 Om årtierne ender på 5, 0 eller 9 er naturligvis ligegyldigt. Det kan komme lidt an på begivenhederne, hvordan vi deler. Jeg vil medgive, at vi har behov for nogle opdelinger, for at karakterisere tidens gang.Men de overvejelser, det nærmeste årti – til enhver tid – kan give anledning til, rækker ikke meget længere end til en erklæring om vor manglende evne i så henseende. Alt for godt ved vi, at det kan være begivenhederne i morgen, der karakteriserer i dag.

Læs videre…….
 

 

Tags: , ,

Skriv et svar

