Farvel til Geocities – goddag til perolofdk.com

geogoodb
Goodbye Geocities – welcome perolofdk.com

08:48 28-10-2009
Farvel til Geocities – goddag til perolofdk.com
Der for længe siden i 90’erne lavede nogle initiativrige mennesker en platform på Internet, som de kaldte Geocities. Ideen var, at vi der deltog med hjemmesider på deres servere, delte os efter interesser i så at sige cybertowns i Cyberworld – jeg valgte Athen! En eller anden dag blev de opkøbt af Yahoo, og man kunne frygte, hvad der ville ske med hele herligheden, som var startet som ‘gratis’. Dog blev man hemmet af annoncer på siderne, som man så siden kunne slippe for, ved at betale et mindre beløb. Den mulighed købte jeg hurtigt, for selvom læseren kunne slå annoncen fra,var det en irriterende optakt. Fra 1995 til nu har jeg så haft sider på Geocities, selvom jeg har placeret nye sider på per-olof.dk efter et mellemspil hos TDC. Som tidligere omtalt har TDC nu helt droppet deres hjemmesider. TDC gjorde det noget mindre professionelt end Yahoo har gjort med Geocities, som nu også er nedlagt. Jeg har netop været igennem proceduren til mit nye domæne perolofdk.com. De truede med at det kunne vare 72 timer til det var i funktion, men jeg har da genset siderne efter mindre end et kvarter.Og endnu bedre: Hvis man følger mine gamle links til Geocities, ryger man uden mellemstation direkte til den nye placering! Bravo!
Næste step er så, at Google og de andre søgemaskiner får lige så godt fat i det nye navn. Med TDC-sidernes omplacering er det gået ok. Jeg formoder at søgemaskinerne registrerer redirecting, hvilket jeg havde etableret på de væsnentligste sider den sølle måned, de gav os, og det har Yahoo jo etableret for samtlige sider fra Geocities. Vel at mærke hvis man var betalende kunde. Den gratis mulighed er borte, de måtte enten betale eller overføre deres sider til andre domæner eller downloade dem til sig selv.

Tags:

Skriv et svar

