Skaarup Statsseminarium

Elever på Skaarup Statsseminarium 1883 – 1895

At biblioteker  og andre offentlige institutioner nu og da skiller sig af med bøger er ikke noget nyt. Jeg har et eksemplar af Nikolaj Frederik Severin Grundtvigs “Danske Kæmpeviser til Skole=Brug”, ‘udvalgte og tillæmpede’, som han kalder det, i  et eksemplar fra 1847. Jeg har det fordi jeg synes det er en spændende historie med opdagelsen og ibrugtagningen af folkeviserne. Erik Dahl skriver om denne bog:”Også N.F.S. Grundtvig bearbejder viser og offentliggør en samling midt under folkevisestriden 1847: Danske Kæmpeviser til skolebrug. Den fik nogen udbredelse i højskolekredse. Den optryktes 1875, og Morten Eskesen udgav 1869 en folkelig melodisamling til den.”
Hvornår mit eksemplar er indgået i seminariets bogsamling fremgår ikke, ej heller hvornår det som angivet er ‘Udrangeret’, men bagest i bogen har en del brugere gennem årene skrevet deres navne, og det er på grund af dem, at jeg bringer sagen frem her. Den ældste indførsel af navn er fra 1883, den yngste fra  1895. Flere er fra samme år, så det virker som en slags hilsen til fremtiden a la “Kilroy was here”.
I disse år er der mange som slægtsforsker og som i dette øjemed søger på navne. Hvis det nu var noget af min egen familie, som optrådte blandt disse navne, ville jeg finde det interessant – så det kunne da tænkes at interessere nogen. Enkelte bogstaver har jeg ikke kunne tyde, andre kan tolke dem anderledes:

Elever på Skaarup Statsseminarium 1883 – 1895:
Madsen, Rude i Juni 1883
P.M.Pedersen, Faaborg 1884-87
Michael Bruun (Avernakø) 1885-87
H.A.Svarre i Decbr. 1887
C.V.Kishrig (?) 27-1-1887
H.E.Brandt 20-12-1887
P.H.Pedersen (Skaarup) 16-1-1890
R.E.Braun 16-1-1890
J.Søegaard 4-12-1890
M.Høybye 4-12-1890
Christ. Hansen 4-12-1890
[?]Nielsen-Hedby III Kl. 1892-1893
M.Klausen (Særslev)
J.M.Clausen (Statene) III Kl. 22-11-1893
N.S. Pries [?]-Reitzel III Kl. 2-11-1893
H.Henriksen (Ærøskøbing) 3-die Klasse 2-11-1893
H.Rasmussen (Langeland) 3.die Klasse 2-11-1893
Æ.[?]M. Antoni Clausen III Kl. 1894-1895

På forperm har en tidligere ejer skrevet sit navn, jeg kan ikke læse det.
Tegningen: Må vi ikke tro, at det er en af lærerne i firserne/halvfemserne?🙂

Tags: , ,

Skriv et svar

