Hvem er Google Denmark i Danmark?

Her er per-olof.dk – hvem er google.dk?

Det er da paradoksalt, at et foretagende som Google, der i den grad lever af at sprede information, ikke er genstand for større opmærksomhed om personprofilerne…Jeg bruger Google hver dag – og kom til at tænke på, at det er en mærkelig anonym sag.
Der er en interessant artikel i Dagbladet Information om Google – men danske ansigter ser man ikke… http://www.information.dk/222096
Hvem er Google Danmark – der må stå mennesker bag Google tænkte jeg.
Via Google Denmark ApS CVR nr.: 28866984 CVR P nr.: 1013308701 må de kunne findes.
Her er i det mindste deres adresser:
Virksomheden er stiftet i 2005 og drives som
Anpartsselskab under CVR nummer 28866984
Virksomheden er beliggende i Københavns Kommune
på Vognmagergade 7 3., 1120 København K.
Og på to andre adresser: Google Danmark, Aabogade 15, 8200 Aarhus N ….Google København, Google Denmark ApS, Frederiksborggade 20, 1st Floor, 1360 København K.

Er der et af computerbladene som har artikel om dem, så man kan se nogle ansigter?
Jo faktisk: En artikel i Politiken 2008-09-21. – Sektion 4, s. 5 Frederik Pedersen:Googles danske hemmelighed
“Søgegiganten Google har både salgskontor og udviklingsafdeling i Danmark. For nylig har danskerne spillet en hemmelig og central rolle i Googles nye Chrome-browser.” Jeg synes jeg kan huske, der hørte billeder til. Men det er jo ikke på direktørniveau, går jeg ud fra.

20.5.2010: I dag gav det gode resultater at søge på Peter Friis, direktør for Google Danmark.

Jeg bemærkede hans navn, da Politiken skrev om Googles nytiltag

Tags: ,

46 kommentarer to “Hvem er Google Denmark i Danmark?”

  1. anita thomhave simonsen Says:

    hej per-Olof !

    Flot billede…

  2. Per-Olof Johansson Says:

    ….. tak🙂 ..men man kan jo ikke forlange, at andre skal vise profilen, hvis ikke man selv er villig til at stille op…tænkte jeg…så det er en del af argumetationen..dette billed vil meget snart være synligt i Google billder, hvis ikke allerede…og tænk så sidder herr Google og gemmer sig, mærkeligt…

  3. René Sørensen Says:

    Hej Per-Olof

    Ja det er lidt underligt at de i den grad gemmer sig. Du kan rent faktisk ikke finde en mail-adresse til Google.dk For slet ikke at tale om et telefonnummer på kontoret.
    Alt bliver gemt væk.

    Jeg har nemlig netop forsøgt at finde en mailadresse til en eller anden person hos Google.dk, for at høre hvorfor de sletter oplysningerne på google-maps og så ellers ændrer det flere år tilbage.

  4. perolofdk Says:

    @René Sørensen – Hej René! – så er vi da to der spørger Google om Google. Skal vi mon tro, at Google betaler medarbejdere så dårligt, at de ikke vil fortælle, hvor de arbejder eller hvem de er?

  5. René Sørensen Says:

    Tjae, jeg ved sørme ikke hvorfor der skal være så meget hemmelighedskræmmeri ved denne forretning. De kan godt finde ud af hvor jeg bor, når de sender mig reklame i papirform, men slår jeg mit firma op på nettet, så bor jeg andet steds…

  6. Dorthe Engsbye Says:

    Ja, når jeg ønsker at finde google dk så finder jeg dig :-)))))

    Et paradoks er også, at jeg just har instaleret Goggle crome som browser OG så kan jeg ikke benytte google toolbar, men der skal jeg bruge firefox.
    MYSTISKE google.
    Man kunne jo spørge sig selv om succes virker sådan på et firma??

  7. perolofdk Says:

    @Dorthe – ja og det er jo at tillægge mig for stor betydning! Hvorfor er der ingen journalister som løser denne opgave?

  8. Andreas Ekström Google koden « per-olof.dk skriver…2 Says:

    […] har her i bloggen spurgt, hvem som er Google Denmark, hvem er personerne. Ingen har givet mig svaret endnu. Men i denne bog […]

  9. SørenJ Says:

    Hej Per-Olof (og alle jer andre).

    Google har skam både danske ansatte og er aktive i Danmark.
    Du har fundet frem til deres 2 kontorer i DK, placeret i henholdsvis Århus & København.

    Først lidt baggrunds information omkring de 2 kontorer.

    Århus kontoret er et R&D kontor (research and development), hvor Google udvikler og tester nye ting og sager. Det er alt lige fra Java til UI venlighed. Dette kontor beskæftiger sig ikke med kunder generelt, men “handler” kun med Google selv… Altså et intercompany office.

    Københavner kontoret er derimod Googles salgskontor i DK og beskæftiger sig med kunder i DK. Dog er antallet af ansatte pt. på omkring 20 mennesker (alt inklusive!) og det giver en del begrænsninger rent service mæssigt. Der er simpelthen for mange annoncører i DK til at kunne varetage forespørgsler telefonisk eller ved personlig henvendelse. Derfor er fokus for medarbejderne primært rettet mod storkunder (direkte retningslinier udstukket af Googles hovedkontor Googleplex i Mountain View, Californien).

    Dog har Google også et dansk kontor, som ligger fysisk placeret i Dublin Irland. Dublin kontoret tager hånd om små og mellemstore kunder og kan som udgangspunkt kun kontaktes via email.

    Grunden til denne “svære” vej til personlig kontakt skyldes som nævnt tidligere udelukkende knaphed på ressourcer. De vil gerne, men kan simpelthen ikke håndtere telefonisk eller personlig henvendelser i DK.

    Google Danmarks administrerende direktør hedder iøvrigt Peter Friis og Peter ses skam tit i medierne….

    Hvis du vil se hvordan Google Danmarks kontor i København ser ud indefra kan du kigge på mit blogindlæg: http://www.sorenj.net/2008/11/17/hjemme-hos-google/

    Her er billeder fra deres housewarming i November 2008.

    Håber det gav lidt klarhed.

    Søren J ;o)

  10. perolofdk Says:

    – tak for indlægget fra SørenJ – noget fyldestgørende svar på mit spørgsmål er det jo ikke – den med de manglende ressourcer afspejler for mig at se mere manglende vilje end pengemangel – tja, jeg synes der stadig må være en opgave for en journalist at skrabe lidt mere i overfladen…

  11. perolofdk Says:

    – igår meddelte Google, at de står for en stor forandring af deres flade – og det var den danske direktør, som meldte ud! Selvfølgelig fangede jeg ikke navnet – men de gjorde det og med navn på, det er et fremskridt!

  12. mikael85 Says:

    http://mikael85.wordpress.com/2010/06/16/google-has-no-service/

  13. mikael85 Says:

    Har selv prøvet at tage kontakt til google, men finder det komplet umuligt at finde frem til nogen oplysninger omkring dem her i danmark, og finder det ret irreterende da man så bare er tvunget til at gøre som de siger. og hvordan kan et så stort firma her i danmark undlade nogen form for service.

  14. Who is Google Denmark in Denmark? « Mikael85's Blog Says:

    […] Souce: https://perolofdk.wordpress.com/2010/01/21/hvem-er-google-denmark-i-danmark/ […]

  15. Ivan Andersen Says:

    Hej alle. Det er rart at se jeg ikke er alene om kampen i at få kontakt med Google i Danmark og lidt service som man da forventer når man betaler dem som deres kunde. Min undren startede da Google Adwords klik oversteg det antal, som rent faktisk var inde og besøge min webside. Deres forretnings gang virker utroværdig og det vil jeg gå videre med.

  16. Regnar Egekvist Says:

    Jeg har prøvet at skrive til google via deres kommentarboxe vedr. feedback. Google takker elektronisk efter beskeden er sendt, men hvorfor ? for de gør jo ikke noget ved det. Jeg kan ikke få rettet noget og jeg kan ikke komme i kontakt med google. Prøv at hør her google hvis i læser dette : DET ER PINLIGT FOR GOOGLE.

    • perolofdk Says:

      – vi ved jo de sidder og tjekker hver gang nogen skriver ‘Google’, så nu har jeg skrevet spørgsmålet på en slags engelsk – så måske hører vi fra overvågningen! jeg har fornemmelsen af at SørenJ’s svar er et sådant indirekte svar fra firmaet fra en der i hvert fald er tæt på – men det synes jeg, ikke vi skal stille os tilfreds med!

  17. perolofdk Says:

    Hello you guys ‘over there’ who work for Google and who don’t allow your Danish slaves to answer Danish questions – why don’t use Google-translate and then answer our questions?🙂 We use Google every day and think we have a right to know who in Denmark are working for your company in case we meet them in the streets or here om www – You know so much about us and it is a good habit among human beeings that this should be mutual. Wake up you rascals!🙂 and let us know with whom we cooperate!

  18. Mio Says:

    Hej, er det muligt at finde ud af, hvem der stod for at oversætte Google til Dansk????

    Håber du kan hjælpe mig med svaret, da jeg er træt af at hører folk, som “kender” folk der har lavet ALT for store bedrifter i vores nyere tid uden nogen form for beviser.

  19. Søren J Says:

    Hej Per Olof og venner.

    Jeg fik lige en follow-up mail fra Allan anarchos i forbindelse med mit tidligere indlæg her i tråden. Allan efterspørger konkrete email adresser til Google Danmark, så I alle sammen kan komme i kontakt med de danske repræsentanter.

    Inden I alle begynder at skrive løs vil jeg anbefale at I først undersøger om jeres problem allerede er løst. Dvs. kigger her: http://adwords.google.com/support/aw/?hl=da

    Hvis det ikke lykkedes kan i gå ind her og via navigationstræet komme frem til email formularen: http://adwords.google.com/support/aw/bin/request.py?display=categories

    Jeg kan sgu ik’ finde/huske den “normale” email adresse, men det skal jeg nok lige følge op på….

    I’ll be back.

    Søren J ;o)

  20. perolofdk Says:

    -tak til Søren for at dele svaret til Allan Anorchos med os andre!
    Nu er det vi spørger om jo ikke at forstå som tekniske problemer, men problemer mht til at forstå organisationen og kende de mennesker, der står bag den, hvem gør hvad. Nu må vi så følge linkene og se hvad de giver –

  21. perolofdk Says:

    Af de mange besøg til dette indlæg, kan jeg jo forstå, at det er et emne som optager mange – det er simpelthen mit mest besøgt indlæg. Det er jeg lidt flov over, for jeg synes ikke, jeg kan levere et fyldestgørende svar. Jeg håber, du som besøgende her også giver andre indlæg en chance – selvom der ikke var det bid her, du søgte efter!

  22. perolofdk Says:

    ..interessant artikel i Information om Google http://www.information.dk/250859

  23. perolofdk Says:

    – her er mer – http://politiken.dk/kultur/tvogradio/article1113914.ece – karakteristisk er det ikke danske personer, der kommer til syne….

  24. Erik Willumsgaard Says:

    Som ansvarlig for navngivning af veje, pladser mv. i København, vil jeg gerne hjælpe Google med at holde Maps opdateret, så borgerne kan finde vej. For det er jo netop formålet med at fastsætte vejnavne mv.

    Google kan i tilgift få kvalitetssikret deres kort kvit og frit! Men de har været totalt umulige at komme i kontakt med, og hvis man rapporterer fejl via fejlmeldefunktionen i Google Maps, får man et intetsigende automatsvar, som om man var kunde.

    Jeg fandt så på Kenneth Ley Millings blog (http://www.kenley.dk/2008/01/30/google-bryder-sig-ikke-om-kunder/ ) oplyst, at al kontakt til Google Danmark Aps skal gå gennem advokat Gitte Dahl (gid@philip.dk).

    Et forsøg på at bruge denne indgang resulterede i en fejlmeldings-email. Jeg har så forsøgt at sende emailen til advokatfirmaets hoved-email-adresse (lawoffice@philip.dk).

    Jeg skal nok følge op om resultatet!

  25. Per-Olof Johansson Says:

    Gad vidst hvad de er bange for – men selvfølgelig, de ved noget, vi andre ikke ved……

  26. Om besøg på min blog 2010 « per-olof.dk skriver…2 Says:

    […] Hvem er Google Denmark i Danmark? January 2010 26 comments 3 […]

  27. Anne Brøsch Says:

    Jeg betalte for premium membership i dec. 18 2010 og kan nu ikke logge på hverken på mit membership account eller på picniks website – er jeg blevet snydt eller hvd sker der?

  28. perolofdk Says:

    @Anne – jeg tror du skal finde den hjemmeside og klage til dem – denne tråd kan ikke hjælpe dig!🙂

  29. e.p.s Says:

    Kom i kontakt med google ved at udfylde en jobansøgning til USAs hovedkontor, virke sikkert også på DKs.
    Skriv meddelelse i feltet og bed dem videresende sagen.
    Har lige prøvet, nu må jeg se om det virker.

  30. perolofdk Says:

    2838 har til dato læst dette indlæg – da det jo er meget ufuldkomment, nærmest kun er et spørgsmål, undrer det mig en del – det er vel ordet ‘google’ som betyder så meget. Det kunne være interessant, hvis andre, som gik videre med spørgsmålet, ville indvie os uvidende i, hvad de fandt ud af ad anden vej – så please! vend tilbage hertil med en bemærkning!🙂

  31. perolofdk Says:

    ..måske bør jeg lige minde om denne svenske bog om Google.. https://perolofdk.wordpress.com/2010/03/28/andreas-ekstrom-google-koden/

  32. perolofdk Says:

    Opdagede at der på Googles første side er et menupunkt der hedder ‘Alt om Google’. Det er jo ikke småting – så kan jeg snart slette mit indlæg, for så kan alle dem der søger noget om Google gå ind der http://www.google.dk/intl/da/about/ – selv har jeg ikke tid liiige nu….:-)

  33. abdi Says:

    Hej
    Jeg har en ny ide eller program til google
    hvis google kunne lave disse program eller ide kan komme at tjene mange penge

  34. perolofdk Says:

    Well – jeg bryder mig egentlig ikke om anonyme indlæg – men altså Abdi – du bør nok fortælle Google dette – ikke mig som end ikke ved, hvordan man opnår kontakt med Google – men good luck med dit projekt, hvad det så endn går ud på!

  35. perolofdk Says:

    Indtil 8.2.2012 kan du hente ‘Jeff Jarvis: Hvad ville Google gøre ‘som lydbog her http://www.dr.dk/p1/harddisken/lydbog

    og her kan du orientere dig om bogen http://books.google.dk/books?id=3T6g-r5dvgYC&pg=PA220&lpg=PA220&dq=Jeff+Jarvis+stiller+i+sin+bog+sp%C3%B8rgsm%C3%A5let:+Hvad+ville+Google+g%C3%B8re&source=bl&ots=7dUWzDxrD8&sig=wck4uGAAL8UqUN5HeALac18jVr0&hl=da&sa=X&ei=XD4mT6_ZLY3KswalysS7Dg&ved=0CFcQ6AEwCA#v=onepage&q&f=false

  36. Peter Gram Says:

    Google (dk) er endnu engang gået under jorden. Jeg var på ovenstående adresse (Frederiksborggade) i går blot for at konstatere, at der ikke var det mindste spor af dem. Heller ikke i cafeen nedenunder havde de kendskab til et Google kontor. Det hjælper på forståelsen, når en af ovenstående indlæg siger, at vi er jo allesammen varer i Googles verden ikke brugere, og vi er på helt lovlig vis blevet bestukket til den rolle via firmaets foræringer i form af søgemaskinen og alle de andre gratis tjenester og programmer.

    Lidt betænkeligt er det dog, for hvordan har man det så med at overholde landenes love og bestemmelser, når landene og deres indbyggere blot er en samling gratister og ens varer? For eksempel ser man, at fakturaer fra Adwords ikke kommer i nærheden af begrebet moms. Men hvordan skulle man også som medarbejder i Told&Skat kunne finde frem til virksomheden, hvis vi andre dødelige ikke kan det.

    Et andet problem er også, hvordan man kommer i kontakt med dem, når nu de gør så stort et nummer ud af, at være hemmelige? Bevares, jeg kan godt forstå deres behov for at være usynlige overfor gratisterne, men nogle af gratisterne er også kunder (Adwords, Play o.s.v.). Well, der er faktisk et telefonnummer: 70121511 (Det bliver så første gang det kan googles). Her slipper man med sit 10-cifrede kundenummer igennem til et menneske af kød og blod (tror jeg nok eller også er det bare en avanceret computer), der angiveligt sidder på et kontor i Irland. De kunne nu ikke hjælpe på mit problem. (Mit problem viste sig at være, at jeg arbejder ud fra en IP-adresse, der ikke kan relateres til positivlisten over lande, der må sælge/købe apps til Android. Her kan Færøerne og Grønland så konstatere, at de i den henseende har opnået fuld frigørelse fra Danmark).

    • SørenJ Says:

      Kære Per Gram og andre.

      Jeg har for meget lang tid siden skrevet et indlæg her på bloggen, som fortæller helt specifikt hvordan Google i Danmark hænger sammen rent organisatorisk og hvordan man får kontakt til dem… Scroll tilbage og læs.

      Når det så er sagt kan jeg fortælle at Google er flyttet fra deres adresse på Frederiksborggade (Nørreport St.)

      Og igen, hvor svært er det for jer at gå ind på http://www.cvr.dk og søge?
      http://cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=28866984

      Til sidst til alle jer der vil ringe til Google – Søg på google.dk “google Danmark kontakt” og det første der kommer op er: 32 71 16 73.

      Altid til tjeneste.

      • SørenJ Says:

        PS.
        Jeg kan fanges via kontaktformularen på http://www.nosuchagency.dk, hvis I ønsker at investere i rådgivning omkring Google og online marketing generelt.

        Hej hej ;o)

      • perolofdk Says:

        – glad for at Søren hænger på, selv om han synes vi andre er nogle fjolser – det viser ham som en optimist, der tror på at vi kan forbedre os!🙂
        Navn, adresse og direktør – det har vi så styr på.
        – også at virksomheden ikke prioriterer det højt nok at kunne svare på henvendelser fra en dansk position. Hvis man ikke sætter ressourcer nok af til opgaven – kan den jo ikke løses – og så er resultatet, at man løber ind i den mistænkeliggørelse, som man finder spor af i denne tråd! Det må Google så leve med.
        At en g-mailbruger udsat for hacking ikke kan genetablere sin konto, fordi brugeren ikke er ressourcestærk nok til at kunne overbevise en Googleautomat om sin identitet antyder lidt om manglende servicebevidsthed hos giganten. Vedkommende er bosat i Sverige, så hvis andre har lignende oplevelser i Danmark er der i denne tråd mulighed for at komme af med sin irritation – og så kan det jo være Søren har en god løsning for fattige brugere.
        ps til Søren: herr Gram hedder Peter, det er mig, der begynder med ‘Per’!🙂

  37. perolofdk Says:

    Tak til Peter Gram for input på dette mit mest besøgte indlæg! Desværre kan vore indlæg ikke leve op til at levere særligt gode svar om Google – men vi stiller gode spørgsmål i kø!
    Seneste bidrag har jeg mundtlig fået fra en god ven, som havde en gmail-konto, der blev hacket, og hvorfra der sendtes falske mail, heldigvis var deres falkhed gennemskuelig for hendes kontakter. Men hendes konto var jo forsvundet og med dem hendes gemte mail og adressekartotek og det er endnu ikke lykkedes hende at opnå kontakt med firmaet, så indholdet på kontoen kunne gendannes! Det stopper der, hvor de betvivler hendes identitet – hvor kan Goggle vide, hun er den, hun nu siger hun er? “Ren Kafka” som hun siger. Så har du en gmail, så husk selv at have backup af indhold og adressekartotek på egen harddisk!

  38. perolofdk Says:

    I Politiken 21. maj 2012 skriver Torben Benner et portræt af det danske Googles direktør Peter Friis, i anledning af at han dagen efter fyldte 40 år! ‘Med en relativt lille stab af medarbejdere er det lykkedes Google Danmark at sætte sig på en meget stor del af det digitale reklamemarked.” hedder det. ‘Efter en gennemgang af karrieren slutter artiklen: “I 2009 blev Peter Friis tillige udnævnt til direktør for Google i Norden.” , og det oplyses, at kontorets 43 ansatte deltes om en lønsum på godt 60 millioner danske kroner, hvilket altså er gennemsnit på 1,4 mill. pr ansat!

  39. perolofdk Says:

    Når man googler ‘peter friis direktør for google danmark’ får man efterhånden en del relevante svar. Men næppe hvordan en indehaver af en g-mail konto får sin hackede konto tilbage, jf. historien ovenfor! Hvis jeg hører, det en dag lykkes at bryde igennem Google-muren, skal jeg nok fortælle det videre! Selv en personlig henvendelse på det danske kontor var virkningsløs….

  40. danni Says:

    Hvad jeg ved af så har google mere eller mindre lukket for kontakten.
    Da de havede store problemer med folk der vl ha support til deres produkter.

    Og da de alle deres services er gratis, giver de bare ikke support.
    Det var mere eller mindre sådan det blev beskrevet, af et firma jeg var ved ( de lavede android mobil telefoner, så de havede en del kontakt med google.

  41. elwin lemberg Says:

    Hvorfor kan man ikke maile til Google og stille spørgsmål, hvis man er i tvivl om noget.
    Fik f.eks. i forgårs en masse gamle mails retur.
    Det gjorde min bankmand også, han ringede og spurgte hvad jeg havde af problemer.-
    ‘Så måtte jeg jo fortælle at jeg ikke havde nogen, men at det var noget “gammelt noget”, som jeg ikke anede hvorfor jeg pludselig skulle have retur !

  42. perolofdk Says:

    ..ikke precis noget om Google i Danmark specielt – men en artikel om, hvorvidt Google+ vil bestå? http://www.sitepronews.com/2015/02/09/future-google-boom-bust/

Skriv et svar

