Kultur for alle – hvordan mor

Er der gode udsigter for kultur for alle?

 Kulturminister Carina Christensen har fået den udmærkede ide at lave en facebook-gruppe for projektet ’Kultur for alle’. Måske kan debatten der blive lidt blødere og mere som  ‘snak om en ting’ end når indlæg placeres i medierne. Svagheden er selvfølgelig at formen må blive meget kort…

Jeg gik ind og gjorde nogle bemærkninger til projektet, som her i bloggen kommer i tilfældig blanding, her og der suppleret med en bemærkning mere. Har kun fået en enkelt reaktion, men flere kommer nok.

Måske er der, som sagt s. 4 i pjecen, [som kan hentes her http://www.kum.dk/sw90786.asp]  ‘ikke noget kunst, der er for svært’ bob bob – svært er der selvfølgelig noget, der er, især at præstere ‘kultur for alle og enhver’.

Kulturaktører: Jeg synes jeg har en vægtig indvending mod pjecen ‘Kultur for alle’. Den må naturligvis handle meget om formidlingen og dermed om de institutionelle rammer. Men det led i fødekæden, som starter det hele: forfattere, digtere, komponister, designere lever jo som flest helt uden for de institutionelle rammer!

 Måske kan jeg godt se et ord for nævnte gruppeløse gruppe: kulturaktører. Det er jo fint bare at regne med at vi er der under alle omstændigheder. Men måske er det et spørgsmål: om vi er der under alle omstændigheder.

 I selve arbejdet med værkerne er vi som regel ganske alene, men der er da institutionelle sammenhænge a la ‘fagforeninger’, kunstsammenslutninger osv – så måske skulle lige den del tænkes om og suppleres…

Man har på det groveste chikaneret kunstnersammenslutningerne ved at ødelægge deres kontakt med Charlottenborg – det er da den modsatte vej af ’Kultur for alle’, hvis man ødelægger arbejdsbetingelserne for de producenter, vi har.

Hvad med alle digt-scenerne – Underskoven osv you name it! – de er da ‘Kultur for alle’ så det basker – de bør promoveres af Kulturministeriet, støttes, bakkes op!

Er jeg ikke kulturaktør. Jeg stiller indtil flere værker frit til rådighed på nettet og mængder af digte, artikler i mængde over årene. Jeg giver alle mulighed for at læse med.- www.per-olof.dk

 Efterhånden som jeg læser ‘Kultur for alle’ , får jeg fornemmelsen af, at det, initiativtagerne ønsker, er ikke blot formidling af kulturtilbud, men også tilpasning´. Nu arbejder jeg altså på eget initiativ så et krav om tilpasning lyder malplaceret.

 Kulturtidsskrifterne: I pjecen kan jeg  ikke finde vejen til kulturtidsskrifterne i ‘Kultur for alle’. http://www.kulturtidsskrifter.dk/, men tidsskriftredaktionerne repræsenterer en enorm ressource, kald dem gerne ‘kulturaktører’, deres motivering for at nå længst muligt ud er i top. Når man har et program med titlen ‘Kultur for alle’, hvad ide er der så i at beskære eksistensmulighederne for tidsskrifterne på alle ledder og kanter – afskaffelse af portoordning, nedlæggelse af biblioteker, svigtende bibliotekskøb, nedlæggelse af  Tidsskriftsværkstedet… Jo jeg har selv hentet hjælp på Tidsskriftværkstedet, men jeg har ikke i øvrigt haft behov for støtte til mit nettidsskrift http://perolofdk.com/readme.htm , men jeg har siddet i FDK’s bestyrelse og ved hvilken enorm ressource, de dækker over…

 Kulturaftale med København og Region København: disse ser ikke ud til at være udformet endnu. Der synes jeg det kunne være et vigtigt element at få med, at der skal inddrages et samarbejde til den anden side af sundet. Når Malmö Stad kan bidrage til et sådant arbejde er det da kun naturligt, at også København gør det, se http://www.dansk-svensk.com/

Manifester: Læs her i Informations fremprovokering af forfattermanifester, http://www.information.dk/222025 eksempler på, hvad kulturaktører anser om deres opgave de næste ti år. jeg vil overlade det til dig selv at afgøre, om ‘Kultur for alle’ indgår som parameter!

Tags:

2 kommentarer to “Kultur for alle – hvordan mor”

  1. Per-Olof Johansson Says:

    Jeg fik en reaktion fra ministeren på et enkelt punkt:
    Per-Olof Johansson:
    Kulturaftale med København og Region København: disse ser ikke ud til at være udformet endnu. Der synes jeg det kunne være et vigtigt element at få med, at der skal inddrages et samarbejde til den anden side af sundet. Når Malmö Stad kan bidrage til et sådant arbejde er det da kun naturligt, at også København gør det.

    Kulturministeren Carina Christensen: Du har ret: Vi har stadig ikke kulturaftaler med hovedstadsområdet, men vi arbejder på sagen. Der ligger et stort potentiale her, og jeg glæder mig til at samarbejde med kommunerne i hovedstadsområdet om at give kulturen et yderligere løft.

    Per-Olof Johansson: – det er jeg glad for at høre!:-) Og jeg vil give mine forventningerne videre til kollegerne i Dansk-Svensk Forfatterselskab… http://www.dansk-svensk.com/

  2. Om besøg på min blog 2010 « per-olof.dk skriver…2 Says:

    […] The busiest day of the year was January 24th with 75 views. The most popular post that day was Kultur for alle – hvordan mor. […]

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.