Publikum skal ikke være eksperter

Eine kleine Nachtmusik

Nikolaj Koppel og Hella Joof holder “Åbent hus” hver søndag formiddag på P2, hvor alle er velkomne – både de indviede og de nysgerrige. ”Kærlighed til den klassiske musik er omdrejningspunktet.”

Forleden debatterede de med musikanmelderen Thomas Michelsen fra Politiken, i hvilken grad publikum skal være inde i musikkens formelle sider, f.eks. vide noget om sonateformen.

Der er naturligvis ingen tvivl om, at udøvende musikere og komponister, undervisere og kritikere, skal have styr på også de formelle ting ’bag musikken’, men skal vi, der er publikum, også have det i samme grad?

Mit kendskab til den formelle side af musikken er ganske rudimentært, uden jeg derfor synes, at mit forhold til klassisk musik kan affærdiges som overfladisk.

Det minder mig lidt om diskussionen om tysk i skolen. Der var en som mente, at det var så lidt eleverne fik ud af de få års undervisning, at den var ligegyldig.

Jeg tror der i mod på, at også det ufuldkomne har sin berettigelse. Selvom jeg ikke har check på ’sonateformen’, så ved jeg, hvor jeg kan finde svaret, hvis sagen skulle interessere. Paratviden er det ikke.

Ved sangundervisningen dengang i 50’erne fik vi gymnasiet en introduktion både til musikken og dens formaliteter, og den er der ikke bevaret meget af. Dog er jeg sikker på, at vores klasekammerat Michael Bonnesen fik meget mere ud af undervisningen end Bent Rasmussen og jeg som fantaserede en cowboy-film frem til musikeksemplernes lydtapet.

Selvom komponisten vælger sonateformen, har han/hun jo ikke derved sikkerhed for, at musikken er vellykket, ligeså vel som der er forskel på digternes sonetter, selvom de lever op til formkravene.

Hvis sonaten ikke virker på mig, hvis sonetten ikke virker uden jeg kender skelettet, så duer den ikke.

Omvendt kan det måske være netop det brud på formen, en fejl i skelettet, som får mig til at lytte særligt efter.

I vor tidsalder, hvor maskinerne kan spytte millioner af ens genstande ud, har håndværket fået en særlig charme ved, at ikke to eksemplarer er ens.

At det er den lille variation, den lille afvigelse fra det formelle skema, som gør tingen så interessant. Det kan udmærket være noget jeg kan mærke, uden jeg kan redegøre for den formelle baggrund.

Selvfølgelig vil jeg gerne hele tiden indhente ny viden og slår gerne op i en bog for at blive klogere på sonaten. Men jeg tvivler på, om musikken bliver bedre af det.

ps.

Ved genhør af udsendelsen synes jeg ikke jeg tilføjer noget nyt – men jeg havde trang til at skrive det ned og lader det stå!

Tags:

Skriv et svar

