Mærkeligt samfund

Forside af Singer: Geden Zlateh

Jeg har sendt flere kasser bøger til loppemarked – og flere venter. Alligevel går jeg op på bibliotekets anden sal og fylder en pose med bøger, in alles for kr. 20,-. Velvidende, at jeg hurtigt nok må skille mig af med dem igen. Havde jeg nu købt et ugeblad eller Weekendavisen – så måtte de jo også ryge ud efter et kor besøg, så jeg beslutter, at jeg vil bladre lidt i de 11 bøger og så tage stilling. Det er jo godt vejr, man kan sidde nede på græsset med en kop the og en ostemad, herligt.

Bøgerne var disse:

    1070
Anders Bæksted Guder og helte i Norden 70
Boberg, Thomas Americas 100
Christensen, Robert Zola Det døde barn i hoppegyngen 75
Herm, Gerhard Fønikerne. Antikkens purpurfolk 80
Jonasen, Viggo Dansk socialpolitik 1708 – 1998 150
Madsen, Jan Skamby, Keld Hansen Sivbåde 50
Savater, Fernando Tanker fra en kannibal 80
Singer, Isaac Bashevis Geden Zlateh 200
Ørum, Tania (red) Portræt af et forfatterskab –Hans Jørgen Nielsen 100
Laursen, Andreas Danske veteranskibe 85
Laursen, Andreas Danske lystfartøjer 80

Skibene vil jeg give væk til en sejler, og et par andre måske også. Som man ser: Ingen romaner, digte var der slet ikke.

Så går jeg ind på antikvariatnettet og tjekker, hvad disse bøger ville have kostet, hvis jeg skulle have købt dem antikvarisk. Jeg vælger den billigste pris – der er ellers kraftige prisudsving. I tilfældet Boberg fordi der er flere forskellige udgaver, men også prisen på samme udgave svinger kraftigt. Jeg valgte at skrive 100 kr., selvom prisen svingede mellem 300 kr. og 70  kr. Som man ser: Det ville have kostet mig kr. 1070 kr. plus notabene fragt, som hvis de skulle være købt enkeltvis hurtigt ville snige sig op på 500 kr.

Men jeg købte denne rigdom for kr. 20,- og er parat til at smide den ud. Det synes andre er enkelt. Nå det behøver vel ikke lige ske i dag, jeg har det som en honningbi, der har for meget med hjem til kuben, så den dårligt kan lette!

Jo, ’Guder og helte’, har jeg i forvejen og håber på at finde en til at overtage den. Sivbåde – det er en slags kurve og hører hjemme i kurvebiblioteket. Vandrehistorierne, dem har jeg korresponderet med Zola om engang. Læste Nyléns erindringer om Hans Jørgen Nielsen, da jeg har digte af  begge og jo strejfede Hans Jørgen dengang med ’digte for en daler’. Læste de indledende kapitler hos Savater – måske kunne jeg finde en, som burde læse den, trods den let naive fortællemåde ’til et barn’. Americas – du kan slå ned hvor som helst i den og læse. Fønikerne – altid hørt om dem, ved intet. Dansk socialpolitik – et emne mere aktuelt end nogensinde – den slutter nogenlunde der, hvor jeg nok hoppede af. Altså godt til opdatering af ens uvidenhed. Mærker at den er skrevet i bevidstheden om en snarlig nedjustering af velfærdsstaten – det ramte jo plet. Geden Zlateh – dels for eventyrene – men også for Maurice Sendaks illustrationer. Jeg husker ham fra mine syv år som vikar på skolen, hvilket ofte foregik på skolebiblioteket. Realistisk surrealisme.

Tags: , ,

Skriv et svar

