Uhyggelig sundhedsborgmester i København

På hospitalet 2002 – Tegning c per-olof j

[læserbrev afvist af Politiken pga pladsmangel]  

Har sundhedsborgmesteren i København virkelig sagt det, hun citeres for (Pol. 20.6.2010) om hellere at ville modtage intim pleje af en robot end af et menneske?

Hvor må det være hårdt for de mennesker, der så har den opgave at hjælpe de hjælpeløse – gamle eller ej – med intim pleje og vask, i den grad at blive nedvurderet i deres arbejde i forhold til en kold robot.

Hvor er jeg lykkelig for, at det var et menneske, der var på den opgave, da jeg lå og troede, jeg skulle dø, og hun også troede det. Den empati, jeg i de øjeblikke blev mødt med, kan selvfølgelig ikke erstattes af nogen robot.

Man er slet ikke moden til at være borgmester for sundhed med et så tåbeligt standpunkt, som kommer til udtryk i citatet. Jeg vil kalde standpunktet et uhyggeligt tidens tegn.

Tags: , ,

Skriv et svar

