UROPFØRELSE AF OCTAVIAN

Forside af Per-Olof Johansson: OCTAVIAN 2007

På  Det Poetiske Bureau, Griffenfeldtsgade 52, København uropføres

Per-Olof Johansson: OCTAVIAN

tirsdag den 24. august 2010 kl. 20.

 Per-Olof Johansson udtaler om OCTAVIAN:

Til min store glæde har Det Poetiske Bureau vist interesse for at sætte stemmer til OCTAVIAN. Tak for det.

Octavian er  – ja hvad. Da tektsmassen er delt i fem afsnit, er det måske et drama? Måske et læsedrama?

 Jeg fik kontakt med Avantgardenetværket http://www.avantgardenet.eu/  (Nordisk netværk for avantgardestudier), fordi jeg havde bidraget til tidsskriftet ’Digte for en Daler’ i 1964. Jeg kaldte dem Livstegn, og man kan læse og se her http://per-olof.dk/cdt/livstegn.htm

 Så kom jeg i tanker om, at jeg havde OCTAVIAN, færdig i 1967. Jeg havde ikke sat ordet avantgarde på den. Jeg boede dengang i Randers og havde min gang hos Sven Dalsgaard op ad trappen til hans atelier, kan man vel kalde det. Der kom andre, som Per Neble, som man så også kom hos. Snakkede da med J.V. Martin. Siden man var tilflytter var man uden oplevelse af at de stak af fra omgivelserne. I 1968 udstillede jeg billeder i et nedlagt møbelmagasin, mest collager.Det var takket være Sven, at jeg kunne udstille der. Neble satte priser på.Jeg havde OCTAVIAN rundt hos mange forlag, og svarene er sjove. Ingen ville trykke den, jeg blev vist nok skældt huden fuld af nogen, andre var ganske tydeligt tøvende med at sige nej. Sven Dalsgaard accepterede det, men mente inddelingen var ganske overflødig. Storebror Kurt kunne se mening i galskaben, og det var så det.

Jeg selv er ikke blevet klogere, end at teksten stadig bør leve, og som sagt vakte Avantgardenetværket manuskriptet til live, derfor er dets publicering tilegnet dem.

 OCTAVIAN er altså ikke ny på anden måde, end nu kan andre læse den.

Jeg har lavet et pdf-fil,som man kan downloade fra Splints & Co. Nr. 12/2007.

Man kan også købe en trykt version, hos boghandleren eller på Forlaget Underskoven.

Og nu kan man både overvære og deltage i uropførelsen i Det Poetiske Bureau!

Læs mere om UROPFØRELSEN her!

Plakat til dagen......

Tags: ,

5 kommentarer to “UROPFØRELSE AF OCTAVIAN”

  1. harning Says:

    Totalt og fuldstændigt ude af kontekst.🙂

    1.
    Jeg opdagede pludseligt at du har lavet en boks med din opfattelse omkring anonymitet i kommentarer, og jeg bliver bare nødt til at sige at jeg er helt uenig. Jeg synes for det første ikke at ytringsfrihed er betinget af navn og adresse – og for det andet at muligheden for at være anonym netop kan give os muligheder for at høre fra mennesker som ellers ikke ville turde komme frem offentligt.
    For at citere mig selv:

    “Jeg kan komme i tanker om en hel række med årsager til hvorfor nogen skulle ønske at optræde anonymt – her blot nogen: Alt fra en cancerpatient der vil fortælle sit syn på sin sygdom og/eller behandling uden derved at skulle informere sine børn og sit arbejde om sygdommen, til forældre som har synspunkter på den nye forældreansvarslov og af hensyn til deres børn ikke ønsker at deres personlige konflikt blusser op pga offentlige udtalelser. Eller hvad med vidnet som har gjort sin medborgerlige pligt i retten og efter retssagen er flyttet pga angst for repressalier og kvinden på krisecenteret der lever skjult med sine børn efter et mordforsøg – skal de ikke have ret til at deltage i en offentlig debat uden at skulle frygte at blive fundet? Har de måske ikke den samme grundlovssikrede ret til ytringsfrihed som alle andre?” – fra kvæler de danske nyhedskoncerner ytringsfriheden

    2.
    Håber dæleme ikke det regner i kongens have idag- vil jo gerne at I får en dejlig dag.🙂

    3.
    (hvornår må jeg igen tilhøre de lidt mere aktive derude i højere side?.🙂

  2. perolofdk Says:

    1. Jeg svarer i særligt indlæg ovenfor. Der er noget galt med dit link – send mig det rette, please!

    2.Det blve dejligt vejr og en god dag. Der vil nok komme en efterslæt af billeder i facebook tror jeg!

    3. Det er vist ikke svært at ændre – på given foranledning!🙂

  3. harning Says:

    Skønt at I fik en dejlig dag.🙂

    Det rette link, forhåbentlig.🙂

    Kvæler de danske nyhedskoncerner ytringsfrigheden

  4. perolofdk Says:

    – lidt om uropførelsen kan læses på denne side http://www.per-olof.dk/octavian.htm#opfoert

Skriv et svar

