Om ordet spånkurv

Ti spånkurve

Da spånkurve er et blandt flere af mine favoritemner, og jeg tit oplevede en usikkerhed om, hvad jeg mente med ’spånkurv’, følte jeg trang til at lave en hjemmeside på nettet ”definitionen af en spånkurv”. Mit bidrag består så i at vise flere forskellige typer og forklare, hvorfor det hedder en spånkurv. http://www.per-olof.dk/splintde/splintde.htm

I min forklaring indgår sætningen “Ordet “spånkurv” er ved helt at udgå af sproget.”

Det har givet en interessant reaktion i en af de nyhedsgrupper, hvor jeg anbragte link til min side.

Vedkommende skriver:

”Ordet er på dansk vist kun et fabrikant-ord. Vi bruger i min familie stadig en spånkurv, men har aldrig kaldt den andet end en kurv. I mit barndomshjem i Jylland hed det også kun en kurv (på jysk: n kår). ” Læs videre her

Om ordet spånkurv

Tags: , , ,

Skriv et svar

