Stjernefamilie – og god jul!

Ved at læse en kronik om kernefamilien og den mere løse form for familie, følte jeg et behov for et dækkende ord for denne anden familieform, og faldt for ordet ’stjernefamilie’. Det lyder positivt, samtidig med at det beskriver en sammenhæng, hvor det stråler ud til mange sider fra mange vinkler.

Netop i disse dage tales der om årets nye ord – og så synes jeg ’stjernefamilie’ er et af dem, selvom det hidtil kun er blevet brugt af mig på min facebookside.

Så går jeg ind på den hjemmeside ’Det Danske Sprog- og Litteraturselskab’ har, som hedder korpus.dk. I princippet skal den indeholde alle danske ord i brug. Her forekommer ’stjernefamilie’ ikke.

Jeg søger på Google – der har flere resultater. Dels kan man astronomisk tale om ’stjernefamilie’, dels er det jo så et begreb for en familie med kendisser. Endelig ser det også ud til at være et begreb i en lidt mystisk selvgjort verden, hvor begrebet refererer til relationer til ’stjernevæsener’.

Altså kan man ikke sige, at ordet som ord betragtet, er ’nyt’. Det nye skulle så være betydningen af ordet. En stjernefamilie er ikke det modsatte af en kernefamilie, for en kernefamilie kan netop være en del af en stjernefamilie. ”Hvordan holder I jul?” Det vil være dejligt at kunne svare: ”Vi er en stjernefamilie, så det kan nogle gange være lidt svært, men vi finder ud det.” Underforstået: Tro ikke, vi ikke er en familie! Man kunne så også tale om stjernemor og stjernefar, stjernesøn, stjernedatter og stjernebørn. I et hjørne af fjern familie, som opgav at forklare gæsterne, hvad mit tilhørsforhold til familien var, blev jeg kaldt ’svipfætter’ – da må stjernefætter da være bedre. Så mange stjerner – ville kaste glans over familien.

Fra astronomien kan vi yderligere låne ordet stjerneklynge, når familieforholdene er ekstraordinært indviklede

per-olof.dk

– minsandten om ikke svenskeren Ingrid Engarås for et år siden er kommet mig i forkøbet med denne ide!…

http://www.sydsvenskan.se/inpalivet/barn-och-familj/article612813/Vad-ar-en-stjarnfamilj.html

Udskriv som Julehilsen 2010

Tags: ,

En kommentar to “Stjernefamilie – og god jul!”

  1. perolofdk Says:

    – har netop erhvervet mig domænet stjernefamilie.dk – uden at have til hensigt at lave noget der foreløbig – men nu er det i hus.

Skriv et svar

