Fredsven med gulerod

 

Fredsgulerod istedet for fredsdue! c per-olof.dk

 

Fredsven

Picasso malede en fredsdue,
hvid på blå bund, pænt naturalistisk,
hvor er den nu?
En due slog naturalistisk ned på plænen,
skønt ikke hvid og uden brev.

Jeg forbandede idiot!
Automatisk sprang jeg ud ad døren
og larmede en høg væk,
allerede med en klo i den sprællende due.

Se de små børns store øjene i en klasse,
da jeg kom med den sårede due i en kasse.

Brevduen fandt hjem, har jeg hørt,
glad var jeg. Men over hvad?
Selv har jeg sat utallige duer til livs,
endog halve.

Valget er svært: automatisk fredsven –
eller automatisk hykler?
Svaret er let. Nøgleord: Rødder.
Pablo, hvorfor brød du ikke med traditionen
og malede en fredsgulerod.

(fra Per-Olof Johansson: Dagenes Digte. 2000)

Skriv et svar

