Anmeld det ukendte!

 

[Per-Olof Johansson, læserbrev 18.5.2005, måske trykt. I anledning af debat af anmeldere forekommer synspunket her mig fornyet aktuelt!]

 Det er sikkert meget rigtigt, at gode anmeldelser ikke er  den absolutte forudsætning  for godt salg af bøger. På den anden side repræsenterer en anmeldelse publikums mulighed for at vide, at en bog overhovedet eksisterer. Det gælder så især bøger i små oplag udgivet af små forlag eller “eget forlag”.

Porten hedder smal – og når selv avisernes medarbejdere i aviserne giver udtryk herfor, er der nok grund til at skærpe opmærksomheden. I Information 15.4. anker Karen Syberg over, at der anmeldes for få bøger – også af hendes egen avis. Af en klumme af Lars Bukdahl i Weekendavisens bogtillæg samme dag fremgår det, at det er redaktøren og ikke anmelderen, der bestemmer, hvad der skal anmeldes. Redaktøren bestiller en klumme af ham, oven i den han allerede har skrevet og der er ikke mulighed for at anmelde tre ny udgivne digtsamlinger.

Hvad gør Politiken? Er det her også således, at redaktøren af bogtillægget “foranmelder” ved at vælge, hvad der ikke skal anmeldes?

På forslag af Dansk Forfatterforenings formand er der afsat et større beløb at uddele i portioner á 15.000 kr. til markedsføring for de forfattere som ellers kan have svært ved at blive hørt. De selvsamme forfattere er nok dem, der ikke bliver anmeldt, altså vil en del af opgavens løsning bestå i, at trænge gennem redaktørmodstanden.

Der er vel ikke tænkt på direkte bestikkelse, men på hvordan “overtalelsen” skal tilrettelægges. For det er åbenbart ikke nok, at en redaktion gratis får tilsendt et eksemplar af bogen – der skal foretages en vis undergrundsvirksomhed med opringninger, argumenter, billeder, interviews, annoncer mv, altsammen noget en “konsulent” skal tilrettelægge.

Var det ikke noget enklere at anmode d’herrer og damer redaktører om at betragte bogstablerne lidt ukonventionelt i stedet for at være stik-i-rend for de store forlag og deres spindoktorer.

Tags:

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: