Bela Bartoks opera Hertug Blåskæg

 

Blåskæg i Doré's version

 

Der manglede noget –

Per-Olof Johansson
[Læserbrev til Politiken – utrykt da der ikke var plads. Omtalte artikel på pol.dk]

Der manglede noget i Thomas Michelsens anmeldelse af Sjællands Symfoniorkesters opførelse af Bela Bartoks opera ’Hertug Blåskæg’. [Musikkonservatoriets koncertssal 8.4.2011]  Han har måske ikke selv ansvaret for underrubrikken: ”Studerende gav en hånd med at opføre hypnotisk farvestærk opera.” Men jeg kan godt forstå, at formuleringen er endt der, fordi det slet ikke i anmeldelsen kommer frem, at det var en vigtig del af helheden, at de mange unge musikere deltog. Det var slet ikke den biting, som TM vil gøre det til, og slet ikke en negativ ting. Som publikum levede vi fuldt ud med i, hvad de unge musikere her fik lov til at prøve kræfter med! Og det er noget helt andet end at de ’gav en hånd med’.
Jo TM roser forestillingen, men kan ikke undlade den klamme bemærkning, at orkestersatsen ”kan opleves mere glitrende fantastisk i sin varierende farverigdom på indspilninger med for eksempel dirigenten Georg Solti.” Musikken er jo i dette tilfælde i den grad også en rent fysisk oplevelse med dens store udladninger ned til stilhed, at ingen CD kan repræsentere samme oplevelse, som den vi havde i koncertsalen. Efter den oplevelse kan man sikkert have glæde af en indspilning, konkurrere med virkeligheden vil den aldrig kunne!

En anden om samme opførelse

Tags: , , , , , ,

2 kommentarer to “Bela Bartoks opera Hertug Blåskæg”

  1. jensdrejer Says:

    Tak fordi du henviser til min blog og mit indlæg om Blåskæg. Jeg er helt enig med dig, når du skriver, at virkeligheden kan noget, som en indspilning aldrig vil kunne. Det er svært at beskrive hvad det er, men der er noget med lyden, stemningen, nærværet eller lign.

    I dag har jeg – sjovt nok – været til en anden koncert, hvor jeg sad og tænkte, at den ville jeg sandelig gerne have med hjem på CD og høre igen, liggende på sofaen i min egen stue.😀

    Mvh Jens.

  2. perolofdk Says:

    @Jens – man får jo lidt mere oplysning i dit indlæg end i mit! – det er jo det gode ved Internet, at man på den måde kan få mere med…

Skriv et svar

