Kan Ejler Nyhavn være hjemløs

Forside til Ejler Nyhavn: SOFA ODE STROFER 2011

Ejler Hjemløs?

Ejler Nyhavn
SOFA ODE STROFER
Forlaget Armé
ISBN 978-87-991532-7-0
62 sider

(Denne artikel som pdf  let at udskrive.)

Per-Olof Johansson skriver 13-06-2011:

Digte skal læses uden kommentarer, men det er jo svært at komme i kontakt med en digtsamling, man aldrig har hørt om. Derfor skriver jeg her om mit indtryk. Bliver dit indtryk et andet, vil jeg ikke skændes med dig om det, skønt finde det interessant.

Sigfred Pedersen boede i et lille rødkalket husmandssted i Lillerød og kaldte det ’Hjertehuset’ eller noget lignende – ikke desto mindre erindres han mest for sin lovprisning af Nyhavn.
Hvis vi bor i vort navn er der ikke nogen uoverensstemmelse mellem de to steder og Sigfred Pedersens navn. Kan man imidlertid hedde Ejler Nyhavn og skrive hjemløshedsdigte?  Jeg håber, at der straks ved denne melding er rykket ham en forening på Nyhavn til undsætning for at sikre ham en æresbolig på en med udsigt til havnen!

Titlen forstår jeg først ikke, og vist heller ikke ganske efter læsningen. Jeg holder mig til bagsideteksten – ” – Ejler Nyhavns lyriske Winterreise gennem et indre og hærget Tyskland, hvor ord gælder for meget.” Heines ’Vinterrejse’ har jeg nemlig engang læst. Skønt – hvad jeg husker er nok rejsen isprængt hentydninger til mig ukendte ting og sager og begivenheder – men det var vel den omvendte bevægelse af  ’Sofa ode strofer’ – for det var en (kortvarig) hjemvenden til Tyskland fra eksil i Paris.
Afsnitsoverskrifterne siger måske så resten:
Husløshedshymner
Hjemløsoder
Turistik-suite.

Man kan være langt fra hjemmet uden at føle sig hjemløs. Men det frygtelige ved fysisk faktisk hjemløshed er, at den smitter til en indre hjemløshed – og det er hvad jeg opfatter som samlingens overordnede tema – kampen mod denne smitte. Det er vel her ’sofa’ kommer ind – ikke at sove i egen seng, men låne en sofa et sted hos gode mennesker.

Jeg begyndte læsningen med en helt forkert forventning. Jeg forventede at samlingens ankerpunkt var digte som dette:

JEGSUS ORDSET

Jegsus i tanken om de sidste timer
er igen, og derefter helt kompasnål;
uset kor af indtryk, følt i et øre.
SE, hvilket men!

Finurligheder er nok med, dog langt mere skjult, ligger mere i billederne end i skæve ord – skønt nok i ordvalget. Lige med det samme tænker man ikke over det, det kommer så naturligt:
’der er dage på vej, gaderne ser dem gå’.

Nomade og hjemløs er ikke det samme, og det skrivende jeg føler sig hjemløs. Digtene gennemløber en hel del opholdssteder, må man tro. Det er nøgterne iagttagelser og overvejelser om livet under hjemløshedens vilkår. Det er et ’trods alt’, ingen opgiven, men verden bliver alt for stor, når du er uden hjem.
Måske er der 45 sider med digte – tænk dog hvor stort det kan folde sig ud – som teltet jeg husker fra 1001 nats eventyr med prins Achmet og feen Paribanu – det kunne være i hånden, og foldet ud kan det rumme alle de indbudte – det kunne den hjemløse vel nok have brug for!
Med titlerne vender vi blikket ud ad til stederne – mens digtet er på jagt efter den faste grund, som er ganske uafhængigt af tid og sted. Her kommer læseren ind – det er mig – jeg behøver ikke at være i Tübingen for at være med -.

Som sagt, ingen dansk kan vel tænke ’Ejler Nyhavn’ hjemløs – navnet er stedet, hjemmet – men sådan er det altså ikke. Alle der vil vide det, ved det er et pseudonym – her giver pseudonymet ordet til manden bag, tror jeg.
Det faste ankerpunkt er natten, Karlsvognen, universet – hjemmet vi trods alt er fælles om, og som kun døden river os ud af:

Der er en vej til-
bage, den hedder frem.

Et citat må der til (s.32):

LIVET EN DRØM AT GÅ

Havet,
stedet her, men uden
nødvendighed, hofter, lysindtryk,
øjne på sned og hår:

bølgers susen og solen
må erstattes af
rytmen hér.

Er den der som drøm, som
rytmiske syn, og er øjet lukket,
da er livet en drøm at gå!

Hjemløshedsoderne er måske sværest at relatere til afsnittets titel – var det ikke for den, ville man måske slet ikke lægge hjemløsheden ned over dem? Desto vigtigere at bemærke er den derfor!
Måske fordi som i sidste digt (s. 58)
 
’endnu kan velbevarede hemmeligheder
træffes i frossen tilstand’.

Links:
http://www.ejlernyhavn.dk

http://www.arme.dk

Tags: ,

Skriv et svar

