Overskriften siger ikke alt

Ja hvad er det?

I  journalistik og på Internet skal overskriften sige alt – fordi mange ikke når længere end til den! Meget smart – men sådan er jo verden slet ikke.

Hvis nu man skriver et notat, som egentlig indeholder mange ideer til højre og venstre – så skal der jo flere overskrifter til.

Jeg tager lige tre fra denne morgen: Tamilsagen er kommet op igen på grund af  Tøger Seidenfaden- bogen. Jeg hefter mig ved detaljen omkring den fax, som skulle have været fra retsudvalgets formand, men viste sig at komme fra justitsministeriet. Min tanke fokuserer på, at det er lige præcis en bestemt embedsmand, som får ideen, som siger: Jeg ved at Ombudsmanden ikke kan behandle en sag, som er taget op af Folketinget – hvad om den blev taget op, så er han stoppet? Hvem sagde det? – det må en roman besvare.

Noget andet er ‘Agnete og Havmanden’. Er det en gammel vise eller er det som udtænkt af Iørn Piø en vise fra 1700-tallet? Mon nogen har fokuseret på selve billedmotivet – tænker jeg, da jeg ser en Hollandsk flise fra 1700-tallet med det motiv – som ikke er det motiv, men et motiv fra Ovids ‘Forvandlinger’? Når motivet kunne findes på en flise har det haft en vis udbredelse også ud over lærde kredse, så selv ‘historien’ ikke var kendt, kan man fra f.eks. flisen have set historien for sig…se  f.eks her..

Det tredie er det billede, jeg bringe her i dag. Hvad mon det er for noget? Teksten lader ane, at det er fra tiden lige efter 1864. ‘Danmarks Haab’ står der – det stemmer med ‘hvad udad tabes skal indad vindes’. Jeg har ikke set det gengivet og vil undersøge sagen. (Ugens Nyheders Forlag)

Hvorfor skrive det her. Jo sådan er Internet. Der er en, som ser det og siger: Det ved jeg, nu skal jeg fortælle dig…

Tags: , , ,

Skriv et svar

