Den lille uaktuelle

Folk og Kultur 1996 plus 2 postkort fra 1920

Hvis dette blogindlæg er aktuelt, så er det fordi jeg i dag har besluttet at skifte profilbilledet ud i facebook-gruppen ‘Folk og Kultur’.  Hidtil har det været omslaget til Folk og Kultur fra 1978, fordi i den årgang havde jeg en artikel. Jeg har dog længe været utilfreds med den brune farve og har derfor skannet omslaget  til årgang 1996. Derved kom jeg for skade at læse en artikel om, da Christian X red over grænsen i 1920 – og det er jo ganske uaktuelt. Og tænk- jeg synes alligevel det er en interessant historie, som her afdækkes af Heidi Pfeffer – nemlig om relationen mellem myte og virkelighed. Hvordan en jomfru Fannys spådom gøres til virkelighed, hvordan myten om at den hvide hest ikke var hvid, er opstået og så historien om den lille pige, som Christian X havde med på hesten!
Som type er den måde at give historien videre på, aktuel hver dag også idag. Vi har bare svært ved at se, det ske for os, mens det sker.

Tags: , ,

Skriv et svar

