Ejler Nyhavn: Pattedyr i mørket.

Forside af Ole Bundgard til Ejler Nyhavn: Pattedyr i mørket 2011

Novellerne fører os ind i meget forskellige verdener. Men fortælleren er vores guide, opdager man, selvom han nok har lidt forskellige kasketter på og kun nogle gange har en rolle i historien.

Selvom jeg har læst novellerne, er jeg ikke færdig med dem. Det er som et panoptikon, hvor man kan skyde lågen til side og igen kigge ind: Ja det var rigtig nok – de er der stadig og bevæger sig – landsbyboerne osv.

Der er et skær af realisme over historierne – men det er vist ren fiktion!

Dog så megen realisme, at jeg begynder at overveje, hvor i livet jeg i øvrigt har mødt noget lignende? Ikke at jeg kender den og den, som også osv – nej men det sted i livet, hvor hver af disse historier slutter. Vi kan have alle mulige planer, og det må dog være et mærkeligt liv, hvor det var planerne, som også bliver ”livet”. Hvor livet i næste øjeblik bevæger sig hen, afgøres ikke kun af  i gårs planer, selvom de indgår. Og hvor Ejler Nyhavns historie slutter, er der end ikke planer – det er måske øjeblikket før en plan nødvendigvis må dukke op – hun bliver stående eller vender om, går til højre eller venstre. Nogle bliver høje af at se alle mulighederne, andre deprimerede, og det, der her er tale om, er øjeblikket inden. Og så – hefter jeg mig forresten meget ved stemningen i historierne – hvordan gør han, for at opnå den?

Læs beskrivelsen af bogen på forfatterens hjemmeside

 http://ejlernyhavn.dk/2011/pattedyr-i-morket-ny-novellesamling-af-ejler-nyhavn/

Tags: ,

Skriv et svar

