BogForum 2011 første dag

Decollage af per-olof johansson ca 1968

BogForum er salgsforum, ingen tvivl om det. Det er stadig bibliotekerne, som vi må opfatte som oplysningsfora – her får vi noget at vide om BØGER, ikke kun om det nye. Så når diverse bogtillæg op til BogForum handler om det nye, er der ikke noget at sige til det, i og for sig. Mit indlæg i Informations bogtillæg BØGER sidste uge var ikke rettet mod den situation, men mod bogtillæggenes  fokus i almindelighed – de behøver da ikke hver uge fremstå som salgskataloger, når nu de bærer den langt bredere betegnelse: BØGER.

Salgskatalog eller – ”BØGER”?

 Per-Olof Johansson, Lillerød

 Af helt særlige grunde har jeg lige læst en bog, som netop er udkommet og vel knapt nok er sendt til anmeldelse endnu. Naturligvis er der noget skønt ved at læse en nyudkommen bog.

Men ved at læse i det ene af ugens tre bogtillæg, som jeg læser hver uge, falder det mig ind, at de burde hedde ”Nyudkomne bøger” De kan med titlen BØGER give os den forestilling ligesom årets BogForum, at det som er værd at beskæftige sig med netop er de bøger, der lige er udkommet, lige som den bedste mad er den, som er frisklavet.  Sådan er det jo for pokker ikke.  Men bøger der lige er udkommet skal frem for alt sælges, og vi kan da ikke købe bøger, hvis vi aldrig har hørt om dem – selvom Holberg aldrig så meget siger, at kvalitet sælger sig selv. Så derfor er de der bogtillægs vinkel meget forståelig. ”P2 formiddag – gør det klassiske aktuelt” lyder det i radioen – og det er det genudgivelser af bøger prøver på. Men hvad med den overvældende mængde af alle andre bøger med nogle år på bagen? For der er vel ingen læsere, som kun læser det nyudkomne? Medlemmer af bogklubberne kunne måske komme tæt på – selvom der som regel der er en vis forsinkelse på, hvornår nye bøger kommer i bogklubben.

Selvom jeg går meget op i, hvad der udkommer og har været en flittig gæst på BogForum siden starten, er det nyudkomne kun en lille del af min faktiske læsning. Derfor sidder jeg med bogtillægget i hånden og spejder efter tekst om ”ikke-lige-udkommet-bøger” – bare et hjørne. Også i dag blev jeg skuffet på dette punkt.

Det forekommer mig, at i hvert fald kronikker i gamle dage gav plads for den slags – jeg har selv præsteret et og andet i den retning. Skrives den slags slet ikke mere, eller har redaktørerne slet ikke øje for den vinkels betydning her i journalismens guldalder?

Jeg har lige læst Teresa Nielsen bog om Vejens Kunstmuseum kunstner sine qua non Niels Hansen Jacobsen. Den er god. Men han var fuldt så relevant at kaste sin opmærksomhed på dagen inden bogen udkom.

 

 

**********************************

.

Tags:

Skriv et svar

