Find det du ikke søger

Find det du ikke søger - på per-olof.dk

På biblioteket, skal du kunne finde det du søger. På biblioteket i Farum går jeg ind for at finde en bog af Tomas Mandel ’København i tyverne’ om kunstneren Emil Krause, som var hans morfar, Jeg havde forventet at kunne købe den i den lokale boghandel, fordi Emil Krause boede i Farum, så den burde vel være der. Men der var overhovedet ikke noget lokalhistorisk. Denne bog er i og for sig ikke lokalhistorisk, men gengiver de tegninger som han udførte fra København i tyverne. Biblioteket har den, og den er ikke større, end jeg kan nå at gå den igennem på biblioteket.

 Men et andet vigtigt formål med et bibliotek er, at du skal finde det, du ikke søger. Her er bøger og tidsskrifter bedre end internettet, der ellers giver adgang til så meget. Det er, som når du slår op i et leksikon og lander på oplysninger, du ikke søgte, men som alligevel har gavn eller fornøjelse af.

På vej ud mødes jeg på biblioteket af kasser med udrangerede bøger. Her er det ikke prisen, der holder dig tilbage. Jeg køber Vagn Steen: Læsninger fra 1969 for 2 – siger og skriver to kroner!.188 sider med læsninger med overraskende vinkler, en bog jeg ikke kender men er glad for at finde, jeg søgte den ikke. Måske har de stadig et eksemplar, som kan findes på hylden.

 Mange finder vej til min blog via Google og finder tit svar i indlæg skrevet for længe siden. Hvordan skal man give mulighed for at finde det, du ikke søger? En af vejene må være via en hurtig oversigt over samtlige indlæg. Da WordPress ikke giver denne mulighed, har jeg lavet en hjemmeside med links

til samtlige indlæg på min blog indtil 26.1.2012

Min hjemmeside er i sig selv sådan et forsøg – med links til andre forsøg!

Skriv et svar

