facebook igen igen

Per-Olof Johansson: Billede af figur med sten i træ

Per-Olof Johansson: Billede af figur med sten i træ

• Sne også i Nordsjælland.

Et barn på vej gennem sneen / vender sig om for at se sit fodspor.

• I november skrev Ole Bundgaard nogle småbetragtninger om facebook på sin blog. De gav i februar 2011 anledning til andre små bemærkninger herom på facebook. Her remsede han sine hovedpunkter op for at få liv i debatten igen, formoder jeg: • ”Jeg mener der findes fire typer fb-brugere. 1.Dem der lader andre snakke/hylde sig. 2. Dem der snakker om sig selv. 3.Dem der snakker med andre, og 4. Dem der snakker om andre.”

• En tråd som til nu har kastet 29 kommentarer af sig. Min egen var denne: en meget væsentlig gruppe mangler: spionerne – som igen deler sig i mange arter! Det er den eneste gruppe jeg er betænkelig ved….. Jeg gik derefter ind på bloggen og supplerede hans betragtninger der med dette:

• To sider af det, som jeg selv ser som vigtige aktiviteter på facebook: 1. Invitationer til begivenheder. Det kan være noget, jeg selv er medarrangør af – men det kan også være noget, jeg bare opfanger og synes bør have en hånd – hvad enten det er med selve invitationen eller med opfølgende kommentarer før og efter. 2. Grupper, sider eller hvad facebook kan finde på at kalde det. De kan tage udgangspunkt i en personlig interesse, men er også en invitation til andre til deltagelse. I den retning kan jeg komme i tanker om: en side for Dansk-Svensk forfatterselskab, en gruppe for ‘Kurve i Danmark’ , en gruppe for ‘Folk og kultur’, en gruppe for folk som hedder, er i familie med eller bare interesseret i navnet ‘Oddershede’. Iøvrigt: For at være sikker på at opfange opdateringer fra ‘familie’ har jeg lavet nogle lister, så kan jeg vælge f.eks. at se familiens opdateringer – de forsvinder ellers let blandt alle forfattervennerne, som er meget aktive! Som Ole prøver jeg også at få facebookaktiviteten til at spille sammen med min øvrige aktiviteter på nettet – en blog (to), hjemmesider iøvrigt – twitter og LinkedIn – kommentarer på andres blogs, på avisernes kommentarsider, især Informations. Så er der anekdoten om ham der engang spurgte et tusindben, hvordan det lykkedes det at gå. Siden gik det aldrig mere!

• I Politiken er der så i dag en hel side om facebook, som nu er sat på aktier. Her handler det meget om, hvorfor der er penge i facebook: Fordi det er af stor værdi for folk, der har noget at sælge at de kan målrette deres kampagner mod potentielle kunder på grundlag af de oplysninger de kan hente på facebook om vores køn, alder og interesser. Det er altid svært at genkende facebook i andres referat – for det er ikke det facebook, jeg færdes i. Jeg tilkendegiver aldrig noget om hvilken barbermaskine jeg foretrækker etc.

Her sætter jeg så mine seneste opdateringer eller noget som kunne være blevet det:

• Dagens mini-novelle. Den naive sjæl. Han havde hørt at det gjaldt pengene eller livet. Han syntes det var logisk da at vælge livet.

• Da jeg lige har læst Dina Yafasova: Kald mig ikke offer, føler jeg trang til at dele dette link med jer http://www.dina-yafasova.com/enmain2/?r202_id=9 – det var et ‘must’ at få den læst – i visse aspekter opløftende – men også: frygtelig læsning.

• Kald mig ikke offer i Stavnsholt Kirke http://per-olof.dk/yafasova.pdf– digt eller tekst til en seance i en kirke – i hvert fald kom linket på som en bemærkning.

• Engang skrev man breve til redaktionerne – og fik svar pr. brev. Med mails er situationen en anden. Afslag ganske kortfattede og indgår ikke i modtagerens overvejelser på samme måde som brevene gjorde. Jeg lavede dette forslag til returbrev for at spare redaktøren for mange overvejelser – men ingen bed nogensinde til bolle! Fandt det frem i anledning af Lucy Kellaways kommentar i dag i Politiken. Den kan læses online på Financial Times. http://per-olof.dk/afslag.pdf

• Jeg brugte link til min pdf  http://per-olof.dk/afslag.pdf  igen i bloggen ’Promenaden’,  hvor et afslag fra Politikens kronikredaktion er til debat.

Dette er allerede for langt for min blog, hvis jeg skal leve op til mine egne principper for en blog. Jeg ville også have skrevet om at se udstillingen af Hammershøis billeder på Kunstmuseet, Jubilæumskoncerten med Tritonus – 70 sangere, hvor det fylder, at møde gamle venner etc., men vil lige minde om Gustaf Much-Petersens 100 års dag 18. februar, som fejres i Malmö af Dansk Svensk Forfatterselskab – se evt. invitationen på facebook https://www.facebook.com/#!/events/346242848736448/

Tags: , ,

Skriv et svar

