Gratis debatindlæg

tegning: per-olof johansson

"Der bør imidlertid ikke herske tvivl om, at tyveri af andres produktioner er en uskik." Leder i Frederiksborg Amts Avis. Tegning: per-olof johansson, DK.

I lederen i Frederiksborg Amts Avis  28.2.1202 om friheden i cyberspace, kritiserer lederskribenten brugernes forventning om at få leveret alt gratis. Nu falder tankerne mest på musik og film, men der er jo også alle ordene. F.eks. bringer avisen ikke lederen på nettet – jeg må købe avisen for at læse med. Og det er da ok, selvom min mening er, at avisens budskab kom længere ud, hvis netop lederne var gratis!

Engang var det jo sådan, at der hver dag var en kronik i avisen. Og forfatteren fik betalt for sin indsats. Nu er kronikker blevet en sjældenhed, pladsen er overtaget af debatindlæg. Det er en vigtig side i og for avisen. Jeg tror ikke avisen betaler for indlæg, men man ved jo aldrig. Denne manglende betaling er i en vis forståelse med skribenterne må man tro, men hvor går grænsen. Som læser tænker man tit på, om interviewofre får penge for interviewet – om nogle gør og nogle ikke gør.

Jeg mindes min forbløffelse første gang jeg havde en kronik trykt og ingen penge fik – i modsætning til tidligere. Argumentet var, at artikler indsendt uopfordret ikke blev honoreret! Hvordan skulle nogen kunne opfordre mig, hvor skulle de kunne vide, at jeg sad inde med den viden, som jeg havde postet ind i artiklen. Siden har jeg accepteret de faktiske forhold i jernindustrien. Jeg har gennem årene fra 1995 stillet masser af tekst gratis til rådighed også på nettet, fordi jeg kan se, at det giver læsere, og fordi jeg har kunnet betale. Ja måske burde læserne betale, pengene og livet er bare sommetider usammenlignelige størrelser.

[Indlæg trykt i Frederiksborg Amts Avis 29. februar 2012. Kan læses på Infomedia, tilgængeligt for alle på biblioteket.]

Skriv et svar

