Om e-bog og digte

Ordbehandler - digt af Per-Olof Johansson

Klik på billede for større format…

Kenneth Krabat har på sin blog taget spørgsmålet om e-bøgers forhold til digte op: Hvordan fastholder man digtets opsætning i et ebogs-format. Det er der vist endnu ikke noget godt svar på. Problemet er, at linjebrud ikke fastholdes, at opsætning i det hele taget ikke fastholdes.

Selv oplevede jeg problemet, da jeg for snart mange år siden som et eksperiment, lavede mine ‘Digte Online 1994’ til det ebogsformat, som Microsoft på det tidspunkt lancerede http://perolofdk.com/digton94/digton94.htm . Digtsamlingen var først offentliggjort i Politiken Online, siden på diskette som word-fil. Digtet ‘Ordbehandlere’ kunne jeg ikke styre i ebogsformatet. Jeg har siden også offentliggjort digtet i en PDF-fil http://perolofdk.com/digte94.pdf . Jeg har her taget et snapshot af digtet, som det ser ud i PDF-formatet.

Tags: , , ,

2 kommentarer to “Om e-bog og digte”

  1. latefuthark Says:

    Man kan stadig udgive PDF. Prøv at producere en pdf i forholdet 1:1,345 – hvis du laver den sådan henad A5, passer den stort set til iPad og e-Ink-læsere. Så har du da i det mindste styr på linierne selv. Men nej, der er ikke megen hjælp at hente, hvis du vil lave en standard EPUB. Du kan lave en “full bleed” i landscape mode – her har du styr på hele siden, fra margin til margin – men det virker kun til iPad.

  2. perolofdk Says:

    – tak – spændende om dit projekt lykkes!🙂 Ca A5 godt råd,…

Skriv et svar

