Per Nielsen: Hovedskalsstedet

Omslag til Per Nielsen. Hovedskalsstedet

Omslag til Per Nielsen. Hovedskalsstedet

Per Nielsen er en af tidens mange dyrkere af haiku – han kan! Haiku er en japansk form, vel egentlig uoversættelig, men der har udmøntet sig nogle regler, og Per Nielsen gør rede for sin version sidst i denne bog Hovedskalsstedet med 111 haiku.

Som læser går jeg ikke højt op i reglerne – men desto mere i virkningen! Min forventning er nok, at naturen indgår, men som det allervigtigste – den afsluttende pointering. Ville ikke oprøres, hvis der nu og da var fire linjer – men det er der ikke her.

111 haiku fylder ikke meget – og dog er de svære at rumme, når de læses. Læser man dem alle i en køre, taber i hvert fald jeg tråden og pointeringen. Hidtil har jeg valgt tilfældige nedslag og læsning til mætningstidspunktet – og det er jeg blevet ved med nogle gange og anser nu bogen for læst. Læst på den måde, får man gentagelsen med – og opdager, at det først var anden eller tredje gang, at pointeringen virkede – så ved man, at man er delagtig i processen og kan vente nye opleveler fjerde gang!

Det klæder haiku med drama:

Markmusens unger
Helt alene i verden
Katten kom forbi

Tags: ,

Skriv et svar

