Udstilling med spånkurve 2012

Katalogforside for udstilling med spånkurve 2012

Katalogforside for udstilling med spånkurve 2012

KATALOG Spånkurveudstilling 2012

Per-Olof Johansson, DK
og Lokal indsamling

KATALOG som PDF

KATALOG i bladreformat

Det er vel lidt usædvanligt at lave et katalog til en udstilling, efter at udstillingen igen er pakket i kasser! Dette er imidlertid et sådant katalog. Eftersommeren 2011 fik jeg en opfordring fra Lillemor Johansson til at udstille en del af min samling af spånkurve på Svenska Vävstolsmuseum i Glimåkra. På mærkværdig vis fik jeg samlet et antal kurve sammen til en udstilling med en vis logik i, og Rasmus Manley ville gerne gøre hele molevitten til Glimåkra i forbindelse med nogle feriedage i det svenske. 10. juni kunne udstillingen åbne, samtidig med udstilling af lokalt indsamlede spånkurve og hårkunst fra Dalarne, udført af Nina Sparr, Våmhus. Forbindelsen mellem hårkunst ogspånkurve er den, at kurvemagerne fra Dalarne fulgtes med dalkullarne på deres salgsrejser rundt i Sverige – også til Danmark.Mit udgangspunkt for interessen for spånkurve er imidlertid den skånske spånkurv, som den blev udført i Örkened og omegn fra o. 1870, og som førte min familie til Danmark, som man kan læse om det i min bog ’En tid med spånkurve’ fra 2009.

Per-Olof Johansson, DK

Tags: , ,

2 kommentarer to “Udstilling med spånkurve 2012”

  1. Tommy P. Says:

    Godt initiativ Per-Olof. Gode kataloger (som dette) kan man aldrig få for mange af. Værdifuld viden forsvinder tit, når en udstilling lukkes og pilles ned.
    Den burde også blive vist i Danske Torpares lokaler i Rosenkæret…

  2. perolofdk Says:

    Tak Tommy! Godt at høre det fra dig! Har sat linket ind på torparnes facebookside – når kataloget foreligger, kan det være også andre dukker op! Jeg er jo interesseret i at finde et godt hjem til dem!

Skriv et svar

