Facebook har gode sider

poj på facebook

Et hjørne af facebook c poj

Facebook har gode sider

 Skrevet 19.9.2013 / Trykt Politiken 23.9.2013

 Opgør med facebook er der altid spalteplads til i avisen. Hvorfor de gode sider af facebook ikke kan fremstilles som ’god historie’, kan undre. Igen igen kan jeg i Politiken (kronikken 19.9.) læse om facebook som distributør af privatliv, rituelt beskrevet som præsentationen af et madbillede. Hvis jeg ikke var på facebook, måtte jeg tro, at dette var den sande og totale beskrivelse af fænomenet. Bevares – det er en side af det, men hverken den eneste eller den vigtigste. Men journalismen ælsker den. Heldigvis er der andet i avisen end kendissernes fødselsdage og mad, de spiser – og sådan er det med facebook. Den enøjede beskrivelse af facebook, som vi dagligt læser eksempler på, siger mere om vedkommende skribent – end om facebook.

  Svar til anti-facebook

 Skrevet og sendt til Politiken 13.9.2013. Utrykt.

Når jeg kikker ud af nøglehullet, ved jeg ikke rigtig, om jeg faktisk kikker ud – eller ind. Jeg er dog sikker på, at jeg ikke ser hele billedet.

Når jeg læser kritik af facebook fra folk, som har droppet tjenesten, er det som at møde mennesker, der ser hele billedet. De har ikke et begrænset udsyn. De ser, at det der facebook er galt. Det kan være en kendis, der har oplevet forfølgelser eller er blevet overvældet af de mindre kendtes selvpromoveringer. Det kan såmænd også være en ganske ukendt, der hele tiden skifter konto på facebook på grund af allehånde for andre uigennemskuelige vanskeligheder på nettet. Den typiske klager er dagens læser i Politiken (13.9.2013), som har gjort oprør mod sin facebookafhængighed og er vendt tilbage til det virkelige liv.

Ikke alle er jo på facebook, og når de, der er ikke-brugere, læser dette oprørsbrev, tror de måske, at de nu kender den verden:” Mit barns første skridt. Mit barns første cykeltur uden støtteben. Nyt job. Nyt husdyr. Nyt hus. Ny kæreste.” Men min kære – det er den læsers syn ud/ind af nøglehullet. Hun har droppet det – tror hun. Hun skriver indlæg i Politiken, og tror hun gør noget andet, end ved at skrive det selvsamme på facebook. Hvordan kan hun tro det? Hun har slettet sin facebookprofil og har mistet den vej til kontakt med et antal mennesker. Nu prøver hun så at nå dem via Politiken. Vi får besked om den gode vens tvillinger. Nå. En kollega er nedkommet. Nå. Hun har fulgt sit barn i skole. Nå. Hun nyder at se billederne, men holder dem for sig selv. Nå. Hun nyder at være uopdateret. Det er jeg så ikke. Jeg er opdateret via Politiken. Hun siger, hun holder billederne for sig selv. Aha! Der slap katten ud af sækken. Det handler slet ikke om facebook, men om hende selv, og om hvordan det selv administrerer sig – godt altså at bruge facebook som skjold, når opdateringen skal frem foran – alligevel. Billederne får vi næste gang.

Hvorfor så skrap? Man må vel svare, når vi, der bruger facebook, over en kam gøres til folk, der ikke har kontakt med det virkelige liv.

Tags:

En kommentar to “Facebook har gode sider”

  1. perolofdk Says:

    – ja det er klart, at læseren må spørge – hvilke gode sider. Men hvis man skriver til avisen, kan man sætte sit håb til at få trykt et kort indlæg – næppe en kronik, som den besvarelse ville kræve!

Skriv et svar

