Samtale med tiden – igen

Forsideillustration

Illustration fra forsiden af  ‘Samtale med tiden’.

Ved lanceringen af det lille skrift ’Samtale med tiden’ i 2009, formulerede jeg mig på en anden måde. I dag får jeg så lyst til at skrive sådan:

Det skete engang i slutningen af 1960’erne. Jeg fik på en eller anden måde en ide om, at nogle af verdens vanskeligheder skyldes vort talsystem og måden, vi bruger det på – en ide om, at det ikke er et system, men to – og omkring disse tanker forsøgte jeg at formulere mig seriøst i en forestilling om at skulle ende med noget i retning af en afhandling.
Det tog nogen tid at indse, at jeg måske nok kunne formulere problemet, men at jeg ikke havde den nødvendige intellektuelle kapacitet til at løse det. Så jeg transformerede opgaven til at ville formulere mig i en fiktiv dialog mellem to drenge på mellemskoleniveau engang i 1950’erne, af hvem jo ingen ville kunne forlange eller forvente en videnskabelig afhandling. Heller ikke dette formåede jeg at realisere. I stedet blev resultatet ’Samtale med tiden’, hvor jeg i en art dialogform fortæller om de kuldsejlede projekter, og de digressioner til andre livsproblemer, som ledsagede dem. Manuskriptet lå færdigt måske slutningen af 1980’erne, måske i begyndelsen af 1990’erne. I hvert fald altså først udgivet i 2009. Nye digressioner parallelle med manuskriptets øvrige havde de mellemliggende år kunnet bidrage med, med dødsfald og sygdomme. Det følte jeg dog ikke behov for at supplere med, hensigten var jo ikke i den forstand at levere en selvbiografi, selvom meget i bogen har reference til egne oplevelser.

Således lød pressemeddelelse og bagsidetekst ved udgivelsen 2009:

To omrids

’Samtale med tiden’ – er som et langt digt, måske en enetale, måske en dialog, måske et interview – om muligheden for at komme til rette med verden som selvstændigt individ uden at skulle forlade sig på autoritetstro, under hvilken etiket den end skjuler sig.

To stemmer fortæller, debatterer, afbryder om afgørende oplevelser, og hvad der kom ud af dem, hvad de blev brugt til og frem for alt: der opnås ikke nogen konklusion. Måske er det evnerne og talentet der mangler. Det kunne også være, at skibet blev bygget for langt inde på land og var for tungt at få flyttet til stranden.

Køb bogen: Forlaget Underskoven kr. 125, – excl. fragt

Bogens forside

 

Hans Kurt Andersen syntes i Allerød Nyt 26.5.2009, at bogen var for tung: “80 sider, som man ikke læser ud i et stræk, men højst 10 minutter ad gangen så må man tænke over det væld af tanker, han bringer frem i en…..
Hvad handler så bogen om? Der samtales om godt 20 emner. Hvert emne skal være nutidigt samt af afgørende betydning for hovedpersonen f.eks. da Per-Olof var indlagt, er ved at drukne, bliver født som det forkerte køn, vi hører om tibetansk dødemusik, vi filosoferer over begrebet pause, ser Per-Olof som ung student i Bruxelles samt i hyggeligt samvær med digteren Johs. Evald, der døde 38 år gammel for 250 år siden. Og endelig Per-Olofs egen søn – jo det skal med! – som han mistede….
Samtale med tiden er en bog , man kommer til at diskutere med, skændes med, omfavnes af. Samtale med tiden’ får os til at lytte, til at blive klogere”.

Splints & Co 16/2009:

To nye fra Per-Olof Johansson / Udkom 1. maj 2009

 

Tags: ,

Skriv et svar

