Kurv for hvermand

En blomsterkurv 8 cm x 25,5 cm x 21,5 cm

En blomsterkurv 8 cm x 25,5 cm x 21,5 cm

blomsterkurv

blomsterkurv2

Den masseproducerede kurv.

Det er svært at lave en kurv med ren mekanik, der skal hænder indover. Men det er ikke det samme som, at kurven hver gang er et kunstværk. Den er et produkt i tiden og til brug i tiden og derfor værd at give opmærksomhed – skønt masseproduceret.
På det lokale loppemarked er der gerne et meterhøjt net fyldt med kurve næppe nogen vil have. De bærer tydeligvis præg af at være brugt, men nu altså smidt ud, brugt op. Du kan få dem for en slik, men selv som kurvesamler er der næppe mere end én du går med. De er for ordinære, slidte osv. Når vi taler kulturhistorie er de imidlertid alle interessante. Hvornår og hvor er de lavet, hvem har lavet dem, hvem har købt dem, hvem har brugt dem – og til hvad.
De lokale løver fra ’Lions Club’ solgte lodder og med gevinstnummer kunne du selv vælge hvilken kurv du ville have. Jeg købte to til i alt kr. 20, der var fire numre hvis ikke fem på hver lod. Jeg vandt! Og valgte en kurv, som lå tættest på mit kerneområde. Jeg vandt en flaske Merlot, hårshampoo, et spil kort og en mønt til indkøbsvognen i Kvickly – samt kurven. Kurven viste sig at være genbrug – der var syet plastic på indersiden, så den har huset en blomst, kunne man gætte. Væk med plastic og så en gang under bruseren – og kurven er så god som ny.
Som ny – forestiller jeg mig, at den er lavet et sted med billig arbejdskraft, og jeg stablerne for mig – hundredvis af kurve. Materialet fra en lokal skov – måske kastanjetræ har leveret spånerne. Om det er Kina, Polen, Italien, Spanien, Frankrig – er så ikke til at vide. På engelsk vil den hedde splint basket – men jeg kvier mig ved at kalde den en spånkurv. En spånkurv fra Dalarne, hvor spånen er revet frem langs træets åre, vil jeg kalde en spånkurv, men disse er næppe høvlet frem, men flækket frem på tværs af årene. Måske findes der eksperter, der kan sætte ord på?
Der er langt fra de pragteksemplarer af kurve, som findes, på den anden side når denne type frem til herr & fru Hvermand. Hvis nu nogen kunne bidrage med et billede fra en sådan kurvefabrik, kunne det måske være med til at skærpe interessen for den masseproducerede kurv.

Tags: ,

En kommentar to “Kurv for hvermand”

  1. perolofdk Says:

    I mit flickr-album ‘En kurv hver dag’ har jeg dags dato 127 fotos – hvor altså disse tre — http://www.flickr.com/photos/perolofdk/sets/72157627238068739/

Skriv et svar

