Carl Nielsen: Blæserkvintet opus 43

Læsebog 3. klasse

Hørte i går aftes blæserkvintetten Mazvila Winds spille Carl Nielsen: Blæserkvintet opus 43 – de har helt ret: Den bliver man ikke træt af.

Han kombinerer her den avancerede del af sin musik med den enkle i form af hans salmemelodi til ’Min Jesus lad mit hjerte få’.

Mærkeligt at tænke sig, hvis det er rigtigt, hvad man siger, at der ikke synges i skolen mere. Carl Nielsens melodier til børnesange kan da ikke gå i glemmebogen?

Kom til at tænke over, hvornår jeg først stiftede bekendtskab med Carl Nielsen – som navn, sangene kendte jeg selvfølgelig.

I 3. klasses læsebog stod der små afsnit fra hans ’Min fynske barndom’. Afsnittet med, hvordan han spillede på favnebrænde, har jeg aldrig glemt. Jeg har bogen, fundet på et loppemarked og kan derfor vise Axel Mathiesens billede . Hvis nu man ikke tager det for højtideligt – så vil jeg sige, at det at han kunne fastholde kontakten med den enkelhed  – er det som for mig, gør ham så ærkedansk!

———–

Du kan finde en tidligere gruppering af Mazvila Winds spille Carl Nielsen: Blæserkvintet opus 43  her .

Anna Nykvists YouTube kanal

Tags: , ,

En kommentar to “Carl Nielsen: Blæserkvintet opus 43”

  1. perolofdk Says:

    Om samme læsebog i ‘Dansk læsebog med fraktur’ https://perolofdk.wordpress.com/2013/04/01/fraktur-2/

Skriv et svar

